لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

نتانیاهو به کشتی گیر ایرانی: زورگویانی که تو را وادار به باخت کردند، خود خواهند باخت


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در یک پیام ویدیویی خطاب به علیرضا کریمی کشتی گیر ایرانی گفت، «زورگویانی که تو را وادار به باخت کردند، خود خواهند باخت».

پیام ویدیویی نخست وزیر اسرائیل دوشنبه سیزدهم آذر در صفحات شبکه های اجتماعی او منتشر شد.

آقای نتانیاهو این پیام را در واکنش به باخت اجباری علیرضا کریمی کشتی گیر ایرانی در مسابقات جهانی کشتی زیر ۲۳ سال که هفته گذشته در کشور لهستان برگزار شد، ضبط کرده است.

آقای کریمی در آن مسابقه که در آستانه پیروزی بر کشتی گیر روس هم وزن خود در رده ۸۶ کیلوگرم بود، با شنیدن دستور مربی خود که از کنار تشک فریاد می زد «باید ببازی علیرضا»، ناچار شد خود را در اختیار کشتی گیر روس بگذارد و رقیب با فتیله پیچ کردن آسان وی، برنده مسابقه اعلام شد.

مربی تیم کشتی ایران نگران بود که اگر علیرضا کریمی در مسابقه با کشتی گیر روس برنده شود، دقایقی بعد از آن ناچار شود که با اوری کالاشنیکف کشتی گیر اسرائیلی روس تبار که او نیز لحظاتی پیش در رقابتی دیگر برنده شده بود، روبرو شود.

با وجود این، مسئولان مسابقات لهستان اعلام کردند که کریمی و کالاشنیکف باید با هم مسابقه دهند اما تیم ایران به طرز ناگهانی با «مصدوم» اعلام کردن ورزشکارش مانع از آن شد که وی به مصاف کشتی گیر روس که مدتی است زیر پرچم اسرائیل کشتی می گیرد، برود.

ماجرای باخت اجباری علیرضا کریمی در ایران جنجال زیادی ایجاد کرده است و برای نخستین بار از سال ۱۹۸۳ که سیاست ایران مانع از دادن مسابقه میان ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی ها شده است، به طور جدی احتمال بررسی این درهم آمیختن ورزش و سیاست حکومتی، دستکم قرار است از سوی اتحادیه جهانی جهانی کشتی بررسی شود.

در روزهای گذشته مراسمی در ایران برای تجلیل از علیرضا کریمی برگزار شده و از جمله، سردار غلامحسین غیب پرور فرمانده بسیج او را قهرمان واقعی نامید و به او نشان افتخار داد.

اسرائیل از دیرباز با عدم مسابقه ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران خود آشنا بوده است اما برای اولین بار، نخست وزیر اسرائیل به این ماجرا واکنش نشان داده است.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه در ویدیوی دو دقیقه ای و ۲۵ ثانیه ای می گوید که دشمنی ایران با اسرائیل می تواند در ماجرای کشتی گیر ایران به نام علیرضا خلاصه شود.

آقای نتانیاهو با یادآوری سخن علیرضا کریمی که گفت، وقتی مربی او را به باخت اجباری وادار کرد، «دنیا روی سرش خراب شد»، با کشتی گیر ایرانی ابراز همدردی کرده است.

نخست وزیر اسرائیل می افزاید، «تصور کنید که علیرضا چقدر تمرین کرده بود؛ در رویای قهرمانی جهان بود؛ اما رژیم ایران ترجیح می دهد که ورزشکارش ببازد تا اینکه به مصاف اسرائیلی برود».

به گفته بنیامین نتانیاهو، این ماهیت رژیمی است که می خواهد اسرائیل را از بین ببرد اما افزود «مطمئن باشید که ما نمی گذاریم اسرائیل نابود شود ولی بهای این دشمنی را مردم ایران می پردازند».

آقای نتانیاهو ضمن آنکه در این ویدیو چند بار نام کوچک علیرضا را بیان می کند، به او پیشنهاد می کند که برود و با ورزشکاری از دین و رنگ پوست دیگر یک مسابقه جانانه بدهد و با رقیب دست داده و با او بیرون برود و جشن بگیرد و فیلمش را در شبکه های اجتماعی بگذارد تا به رژیم ایران نشان دهد که نفرت ورزیدن از دیگران هرگز یک ورزشکار را قهرمان نمی کند بلکه او را به یک بازنده بی اعتماد مبدل می کند.

آقای نتانیاهو همچنین می گوید، «علیرضا می خواهم بدانی مستبدینی که تو را وادار به باخت کردند، خودشان خواهند باخت؛ رژیمی که روحیه رقابت و ابتکار را در مردم خود می کشد، خود از بین می رود».

علیرضا کریمی هنوز به پیام نخست وزیر اسرائیل واکنش نشان نداده است هر چند که ارزیابی می شود که ناچار شود پاسخی نسبتا همراستا با سیاست های حکومت حاکم بر کشورش بیان کند.

نخست وزیر اسرائیل یک روز پیش از آن نیز در پیامی ویدیویی برای نشست سابان در واشینگتن گفته بود، وقتی رژیم حاکم بر ایران ساقط شود، اسرائیل «نخستین کشوری خواهد بود که مناسبات گذشته با ایران را از سر بگیرد».

XS
SM
MD
LG