لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

تأیید دارویی تازه برای مقابله با پیشرفت آلزایمر


مقامات بهداشتی آمریکا داروی جدیدی به نام «کیسانلا» تولیدشده توسط شرکت ایلای لی‌لی، را برای درمان مراحل اولیه بیماری آلزایمر تأیید کردند.

کیسانلا که برای موارد خفیف یا اولیه زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر استفاده می‌شود، توانسته است که در آزمایش‌ها به طور محدودی روند پیشرفت بیماری را کُند کند و افت شناختی در بیماران را به تأخیر اندازد.

این داروی جدید که روز سه‌شنبه ۱۱ تیر ماه استفاده از آن تأیید شد، دومین داروی مرتبط با بیماری آلزایمر است که تأییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را به دست می‌آورد. سال گذشته نیز داروی «لکانماب»، با نام تجاری «لکمبی» پس از نشان دادن کاهش مشابهی در پیشرفت آلزایمر در آزمایشات بالینی، تأیید این نهاد را کسب کرده بود.

هر دوی این داروها درمان قطعی نیستند، اما نخستین داروهایی هستند که مسیر و سرعت پیشرفت بیماری را تغییر می‌دهند.

آن وایت، معاون اجرایی شرکت ایلای لیلی، می‌گوید: «کیسانلا نتایج بسیار معناداری برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با علائم اولیه نشان داده است که به گزینه‌های درمانی مؤثر نیاز مبرم دارند».

کیسانلا که هر چهار هفته یک بار تزریق می‌شود، رسوبات پروتئین آمیلوئید در مغز را هدف قرار می‌دهد و به بدن کمک می‌کند تا تجمع بیش از حد پلاک‌های آمیلوئید را از بین ببرد و به این ترتیب، روندی که ممکن است توانایی افراد را در به خاطر سپردن اطلاعات جدید، تاریخ‌ها و قرارهای مهم را کاهش دهد، آهسته می‌کند.

با این حال، کیسانلا همچنان قیمت بالایی دارد. هر ویال این دارو نزدیک به ۷۰۰ دلار قیمت دارد و دوره درمان یک سالهٔ آن حدود ۳۲ هزار دلار هزینه خواهد داشت.

زوال عقل اختلالی مزمن و گاهی حاد در فرآیندهای زوال عصبی است که با گذشت زمان بدتر می‌شود و گاهی با تغییر شخصیت و موقعیت‌ناشناسی و اختلال در حافظه همراه است. شایع‌ترین نوع آن، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است.

بر اساس اعلام انجمن دمانس و آلزایمر ایران، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مبتلا به زوال عقل در ایران شناسایی شده‌اند که ۶۵ درصد آنان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

زوال عقل هفتمین عامل مرگ و میر و یکی از علل عمده ناتوانی و وابستگی در میان سالمندان در سطح جهان است.

محققان تخمین می‌زنند که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در جهان از ۵۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۳ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG