لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

آمار مادران زیر ۱۴ سال «از وبسایت ثبت احوال حذف شده است»


بنابر گزارش‌ها، وبسایت سازمان ثبت احوال ایران انتشار هفتگی و ماهانه برخی آمار، به ویژه مربوط به زاد و ولد و همچنین نوزادان متولدشده از کودک‌همسران، را متوقف کرده است.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت که ارائه آمار در این وبسایت بار دیگر به شیوه دولت ابراهیم رئیسی برگشته است.

بر اساس گزارشی که روز یکشنبه ۱۸ شهریور در روزنامه اعتماد منتشر شد، ارائه آمار در دولت ابراهیم رئیسی «به شدت محدود» شده بود و با اینکه اواخر سال گذشته نسبتا به‌روز شد، اما بار دیگر «به تنظیمات كارخانه برگشت».

به نوشته عباس عبدی، سازمان ثبت احوال به سردبیر یکی از نشریات گفته است پس از انتشار آمار نوزادان متولدشده از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله در این نشریه، «گفتند چون فلان روزنامه آمار را چاپ كرده و بحث كودک‌همسری رواج یافته دستور آمده دیگر آمار نگذاریم».

در سال‌های اخیر آمار کودک‌همسران و کودک‌مادران بارها خبرساز شده است.

بر اساس آمار‌های سازمان ثبت احوال، در سال ۱۴۰۰ حدود هزار و ۴۷۴ نوزاد از مادران ده تا چهارده سال متولد شدند.

همچنین بنا بر این آمار، تعداد دخترانی که در سنین پایین‌تر از پانزده سال ازدواج کردند طی پنج سال منتهی به ۱۴۰۰ به بیش از ۱۳۱ هزار نفر بوده است.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد طی نه ماه منتهی به پاییز ۱۴۰۱، بیش از ۲۷ هزار دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج کرده‌اند.

به نوشته عباس عبدی، مسئولان وبسایت ثبت احوال در پاسخ به پرسش سردبیر یکی از نشریات که پرسیده بود «آیا دستور نیامده جلوی این فاجعه بارداری دختران زیر ۱۴ سال گرفته شود؟» گفته‌اند: «نه، فقط دستور آمده آمارش منتشر نشود».

از چند ماه پیش، با تغییر شکل سایت ثبت احوال، انتشار آمار هفتگی، ماهانه و سالانه متوقف شده است. تا دو سال پیش این آمار به اضافه آمار کودک‌همسری در گزارش‌های فصلی مرکز آمار ایران در دسترس بود، اما این آمار از پاییز سال ۱۴۰۱ به‌روز نشده است.

آخرین آمار کودک‌همسری به تفکیک استان نیز تا سال ۱۳۹۹ در سالنامه آماری مرکز آمار ایران در دسترس است و پس از آن از فهرست جداول سالنامه‌های آماری حذف شده است.

روزنامه اعتماد در گزارش خود همچنین به کاهش ازدواج و افزایش طلاق اشاره کرده و نوشته است آمار چندی پیش ثبت احوال نشان می‌داد از بهار ۱۴۰۱ تا بهار ۱۴۰۳ میزان تولد در کشور «حدود هشت درصد» کاهش داشته است.

عباس عبدی با اشاره به سیاست‌های فعلی جمهوری اسلامی و «قانون فرزندآوری»، نوشته است: «این یعنی شكست كامل سیاستگذار».

همزمان با پررنگ شدن سیاست‌های تشویقی برای ازدواج و افزایش نرخ باروری در کشور که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر آن تاکید دارد، از سالهای آغازین دولت سیزدهم تلاش‌های هدفمندی برای کاهش سن ازدواج در دختران و تشویق خانواده‌ها برای آسان‌گیری ازدواج دختران از سوی برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولت ابراهیم رئیسی و نهادهای فرهنگی و آموزشی انجام شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، اسفند ۹۹ در گزارشی به شورای حقوق بشر ملل متحد با اشاره به رواج کودک‌همسری در ایران خواستار «اصلاحات فوری» در خصوص رفتار جمهوری اسلامی با زنان و دختران شده بود.

XS
SM
MD
LG