لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

محمد یونس، برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل، رئیس دولت موقت بنگلادش شد


محمد یونس در سال ۲۰۰۶ میلادی جایزهٔ صلح نوبل را دریافت کرد
محمد یونس در سال ۲۰۰۶ میلادی جایزهٔ صلح نوبل را دریافت کرد

محمد یونس، اقتصاددان و بانکدار برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل، پس از فرار شیخ حسینه، نخست‌وزیر سابق بنگلادش، به عنوان رئیس دولت موقت این کشور معرفی شد.

جورینال عابدین، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور بنگلادش، بامداد روز چهارشنبه ۱۷ مرداد اعلام کرد که این تصمیم در جلسه‌ای با حضور رؤسای ارتش، سازمان‌دهندگان تظاهرات دانشجویی، مدیران برجستهٔ تجاری و برخی اعضای جامعهٔ مدنی گرفته شده است.

آقای عابدین در ادامه گفت سایر اعضای دولت موقت به زودی و پس از گفت‌وگو با احزاب سیاسی و مهره‌های تأثیرگذار سیاسی معرفی خواهند شد.

آقای یونس که یکی از مخالفان قدیمی نخست‌وزیر سابق است و اکنون در پاریس برای مشاوره به برگزارکنندگان المپیک حضور دارد، به زودی برای انجام این مسئولیت به کشورش بازخواهد گشت.

رسانه‌های بین‌المللی نتوانسته‌اند با آقای یونس تماسی داشته باشند اما یکی از رهبران اصلی جنبش دانشجویی بنگلادش اعلام کرده که او با ریاست دولت موقت موافقت کرده است.

محمد یونس در سال ۲۰۰۶ میلادی به‌دلیل فعالیت در زمینه بازارهای خرد که باعث نجات یافتن هزاران نفر از فقر در بنگلادش شد، جایزهٔ صلح نوبل را دریافت کرد.

آقای یونس از طریق بانک «گرامین» که در سال ۱۹۸۳ تأسیس شد، به فعالان اقتصادی که واجد شرایط دریافت وام‌های معمول بانکی نبودند، وام اعطا می‌کرد.

این برندهٔ جایزهٔ نوبل در دوران نخست‌وزیری شیخ حسینه با اتهام «فساد مالی» روبرو شد، اما او انگیزهٔ این اتهامات را «سیاسی» خواند.

پس از آن که هزاران معترض از مقررات حکومت نظامی سرپیچی کرده و به اقامتگاه رسمی شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، حمله کردند، او روز ۱۵ مرداد پس از ۱۵ سال حکومت از مقام خود استعفا داد و به هند گریخت.

رئیس‌جمهور بنگلادش یک روز پس ازآن پارلمان این کشور را منحل کرد تا راه را برای تشکیل دولت انتقالی هموار کند.

حزب اصلی اپوزیسیون بنگلادش روز سه‌شنبه از مردم خواست که در این «لحظه انتقالی در مسیر دمکراتیک» کشور خویشتندار باشند.

طارق رحمان، رهبر موقت حزب مخالف، در شبکه ایکس نوشت اگر مردم تصمیم بگیرند که قانون را بدون روند قانونی به‌دست بگیرند، «روح انقلابی که رژیم نامشروع و خودکامه شیخ حسینه را سرنگون کرد، شکست خواهد خورد».

شیخ حسنیه دختر شیخ مُجیب‌الرحمان است که ۵۳ سال پیش در زمان استقلال بنگلادش از پاکستان رهبر کشور جدید شد اما چهار سال بعد در جریان یک کودتای نظامی، همراه با اکثر افراد خانواده‌اش کشته شد. حسینه و خواهرش که آن زمان در اروپا بودند، زنده ماندند. خواهر حسینه نیز روز دوشنبه همراه او به هند گریخت.

رویدادهای بنگلادش توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده و وولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، گفت انتقال قدرت باید بر اساس تعهدات بین‌المللی این کشور و ضمن مشارکت معنادار همه مردم بنگلادش صورت گیرد.


بر اساس گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG