لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

نگرانی آمریکا نسبت به وضعیت حقوق بشر در کره شمالی


مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت نسبت به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر و آزادی های اساسی در کره شمالی ابراز نگرانی کرده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت «هفته آزادی در کره شمالی» به تلاش فعالان حقوق بشر و کسانی که از کره شمالی گریخته و می‌کوشند به اطلاع رسانی درباره وضعیت وخیم حقوق بشر کمک کنند، اشاره کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: حکومت کره شمالی در طول دهه‌های گذشته به شکلی فاحش حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شهروندان این کشور را نقض کرده است.

مورگان اورتگاس گفته است: در حدود ۱۰۰ هزارزندانیان سیاسی در اردوگاه‌ها نگهداری می‌شوند و اعضای خانواده و فرزندان این افراد در کنارشان در رنج و عذاب سختی هستند. علاوه بر این، زندانیانی که برای رهایی از این فضای خفقان اقدام به فرار می‌کنند، اغلب یا کشته می‌شوند یا در صورت دستگیری مورد شکنجه قرار می‌گیرند.

خانم اورتگاس به طور «جدی و عمیقا» نسبت به نقض حقوق شهروندان کره شمالی ابراز نگرانی کرده و گفته است که ایالات متحده به همکاری با جامعه بین المللی برای افزایش آگاهی، اطلاع رسانی درباره نقض حقوق بشر، افزایش دسترسی به اطلاعات مستقل و ترویج احترام به حقوق بشر در کره شمالی ادامه خواهد داد.

این در حالی است که مقام های سازمان ملل و فعالان حقوق بشر نیز نسبت به وخامت وضعیت انسانی در کره شمالی ابراز نگرانی می‌کنند.

یک گزارشگر سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در ۲۱ اسفند سال گذشته نسبت به وضعیت انسانی در کره شمالی هشدار داده بود.

توماس اوهیا کوینتانا، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، گفته بود: من به ویژه نگران نقض جدی حقوق بشر در کره شمالی و نظام زندان‌های این کشور هستم. زندانیان سیاسی که به اردوگاه ها فرستاده می‌شوند از هیچ حق قانونی (در نظام قضایی این کشور) برخوردار نیستند.

توماس اوهیا کوینتانا تصریح کرده بود: من گزارش‌هایی از شکنجه گسترده و سیستماتیک و همچنین بدرفتاری با زندانیان دریافت کرده‌ام.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرده بود، بیش از ۱۰ میلیون نفر یا ۴۱ درصد جمعیت کره شمالی همچنان از عدم کمبود غذا و عدم دسترسی به خدمات درمانی ضروری، آب آشامیدنی سالم و سیستم فاضلاب بهداشتی رنج می برند.

توماس اوهیا کوینتانا در ادامه گفته بود که تحریم‌های بین‌المللی و چند جانبه علیه کره شمالی وضعیت در این کشور را وخیم تر کرده‌اند.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه و گزارش آسوشیتدپرس؛ خ
XS
SM
MD
LG