لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

دادستان محلی «مقامات دولتی و انتظامی» را مسئول منع فروش نان به مهاجران معرفی کرد


دادستان بردسیر مشخص نکرده وضعیت ارائه نان به شهروندان افغانستان که با مجوز در این شهر اقامت دارند چیست
دادستان بردسیر مشخص نکرده وضعیت ارائه نان به شهروندان افغانستان که با مجوز در این شهر اقامت دارند چیست

دادستان شهرستان بردسیر در استان کرمان در پی واکنش‌ها به بخشنامهٔ صادرشده درباره منع فروش نان به مهاجران افغانستانی می‌گوید این تصمیم را «مقامات دولتی و انتظامی» شهرستان گرفته‌اند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوهٔ قضائیه، روز جمعه ۲۳ شهریور به نقل از این مقام قضائی نوشت: «این تصمیم قضایی نبوده و این موضوع در شورای تأمین شهرستان بردسیر با حضور مقامات دولتی، انتظامی و... مصوب شده است.»

انتشار تصویری از دستور دادستانی شهرستان بردسیر در استان کرمان به نانوایی‌ها مبنی بر ممنوعیت فروش نان به «اتباع» در روزهای گذشته با انتقادهای زیادی از سوی فعالان مدنی و سیاسی و حتی افراد نزدیک به حکومت ایران روبه‌رو شده است.

در عکسی که روی شیشه ورودی یک نانوایی نصب شده آمده است که «به دستور دادستان فروش نان به اتباع ممنوع است» و در صورت «تخلف» با واحد صنفی «برخورد» خواهد شد.

مقامات جمهوری اسلامی از کلمهٔ «اتباع» برای اشاره به شهروندان افغانستان ساکن ایران صرف‌ نظر از قانونی یا غیرقانونی بودن حضور آن‌ها استفاده می‌کنند.

بر اساس آن چه در عکس آمده است، حکم دادستان شهرستان بردسیر جامع و فراگیر است و مشخص نیست که وضعیت ارائه نان به مهاجران افغان که در این شهر با مجوز قانونی و خارج از اردوگاه زندگی می‌کنند، چیست.

دادستان شهرستان بردسیر در توضیح به خبرگزاری میزان گفته است «اتباع» باید «برای تهیه نان یارانه‌ای از نانوایی‌های تعیین شده در اردوگاه نگهداری اتباع که از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند و به قیمت دولتی نان تهیه کنند».

به گفتهٔ او لازم است «ارزاق مورد نیاز اتباع ساکن اردوگاه داخل همان محل تامین و توزیع شود و اتباع فقط ارزاقی که داخل اردوگاه وجود ندارد را از سطح شهرستان تهیه کنند».

او علت این تصمیم را «نارضایتی مردم از شلوغی صف‌های نانوایی» اعلام کرد.

ایران در بیش از چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها تن از شهروندان افغانستان در دوره‌های مختلف بحران‌های سیاسی در این کشور همسایه شرقی خود بوده است.

با این حال پس از افزایش حساسیت‌ها دربارهٔ حضور مهاجران این کشور در ایران، مجلس شورای اسلامی ۱۳ شهریور امسال طرحی را اعلام وصول کرد که خواهان کاهش ۱۰ درصدی «اتباع بیگانه» در هر سال است.

در همین زمینه احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، سه‌شنبه، ۲۰ شهریور، اعلام کرد تا پایان سال ۱۴۰۳ «نزدیک به دو میلیون نفر» از اتباع غیرمجاز خارجی از ایران اخراج خواهند شد.

XS
SM
MD
LG