لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

هشدار رئیس اف‌بی‌آی در مورد فعال بودن تعداد «بسیار زیاد» جاسوس‌های روسیه در آمریکا


رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز پنجشنبه ۱۷ شهریور هشدار داد علی‌رغم تلاش‌های امنیتی، تعداد جاسوس‌های فعال روسیه در خاک ایالات متحده «بسیار زیاد» است.

کریستوفر رِی در جریان یک سخنرانی در موزه جاسوسی در واشنگتن دی‌سی گفت که «تهدید ضداطلاعاتی سنتی» روسیه همچنان بزرگ است و تاکید کرد که افسران اطلاعاتی این کشور در آمریکا همچنان بسیار زیاد هستند.

او در عین حال گفت که واشنگتن به شکل مداوم به این جاسوسان برمی‌خورد و می‌کوشد «به هر روش ممکن» راه آنها را سد و از فعالیت‌شان جلوگیری کند.

رئیس اداره تحقیقات فدرال اطمینان داد که آمریکا در سال‌های اخیر گام‌های مثبتی برای کم کردن ردپای ماموران امنیتی روسیه و «بیرون انداختن» آنها برداشته است.

آقای ری در ادامه توضیح فعالیت امنیتی روسیه گفت: «اگر کسی می‌خواهد علایق روسیه را بداند، باید ببیند چه اتفاقی در اوکراین رخ داده است. ما هرگز این واقعیت را نادیده نمی‌گیریم آنها همان کسانی هستند که فعالیت‌های غیراخلاقی و تهاجمی در اوکراین دارند.»

رئیس اف‌بی‌آی همچنین یادآوری کرد که مسکو در بخشی از عملیات‌های جاسوسی خود از ماموران «حائل»، یعنی افرادی که واسطه میان ماموران امنیتی هستند، بهره می‌برد.

او در این زمینه به پرونده هکتور الخاندرو کابررا فوئنتس، شهروند مکزیکی اشاره کرد که در سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی برای روسیه توسط مقام‌های آمریکا بازداشت شد.

سال گذشته، یک سازمان اطلاعاتی هلند به شکل علنی اعلام کرد یک مأمور اطلاعاتی روسیه را شناسایی کرده که در دانشکده معتبر روابط خارجی جان هاپکینز تخصیل کرده بود؛ محلی برای تربیت کارکنان ارتش، دیپلمات‌های جوان و جاسوس‌های آینده.

واشنگتن ۶۰ دیپلمات روس را که به عنوان «ماموران امنیتی» شناسایی کرده بود، در سال ۲۰۱۸ از خاک آمریکا اخراج کرد و دستور تعطیلی کنسولگری روسیه در سیاتل را صادر کرد.

این اقدام پاسخی به اتهام استفاده روسیه از گاز اعصاب برای مسموم کردن یک جاسوس سابق روسیه بود که در بریتانیا زندگی می‌کرد.

علاوه بر اظهار نظر درباره برنامه‌خهای جاسوسی سنتی، رئیس اف‌بی‌آی سال گذشته در یک سخنرانی هشدار داده بود که جمهوری اسلامی، چین و روسیه با استخدام مزدوران سایبری حملات نیابتی خود به آمریکا را رهبری و هدایت می‌کنند.

این در حالی است که تیر ماه امسال و بعد از شورش گروه مزدوران واگنر علیه مسکو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، گفت نارضایتی‌ها در روسیه از تهاجم علیه اوکراین، فرصتی نادر برای سی‌آی‌ای در زمینه استخدام جاسوس در روسیه ایجاد می‌کند.

ویلیام برنز تاکید کرد که «چنین فرصتی تنها یک بار در هر نسل دست می‌دهد و سی‌آی‌ای اجازه نمی‌دهد که چنین فرصتی از دست برود.»

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان، د هیل و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا
XS
SM
MD
LG