لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

انویدیا با عبور از مایکروسافت، باارزش‌ترین شرکت جهان شد


رشد خیره‌کننده سهام شرکت انویدیا طی یک سال گذشته به نمادی از خوشبینی افسارگسیخته جامعه جهانی به توانایی‌های هوش مصنوعی تبدیل شده است
رشد خیره‌کننده سهام شرکت انویدیا طی یک سال گذشته به نمادی از خوشبینی افسارگسیخته جامعه جهانی به توانایی‌های هوش مصنوعی تبدیل شده است

ارزش مالی «انویدیا»، شرکت تولیدکننده ریز‌تراشه برای فناوری هوش مصنوعی، به سه تریلیون و ۳۳۵ میلیارد دلار رسید.

این شرکت که تا دو هفته پیش سومین شرکت باارزش جهان بود، پیشتر با سبقت از اپل به مقام دوم و روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد با سبقت از مایکروسافت به مقام اول جهان از لحاظ ارزش رسید.

علت جهش چشمگیر ارزش این شرکت در این نکته است که ریزپردازنده‌های تولیدی انویدیا نقش اصلی در توسعه هوش مصنوعی دارد.

با انتشار خبر قرار گرفتن شرکت انویدیا در صدر شرکت‌های ثروتمند جهان در روز چهارشنبه، ارزش شرکت مایکروسافت با افت ۴۵ صدم درصدی به سه تریلیون و ۳۱۷ میلیارد دلار و شرکت اپل با افت یک درصدی به سه تریلیون و ۲۸۶ میلیارد دلار رسید.

رشد خیره‌کننده سهام شرکت انویدیا طی یک سال گذشته به نمادی از خوشبینی افسارگسیخته جامعه جهانی به توانایی‌های هوش مصنوعی تبدیل شده است.

داده‌های بازار بورس نزدک آمریکا نشان می‌دهد ارزش سهام این غول فن‌آوری طی یک سال گذشته بیش از ۱۸۰ درصد جهش داشته؛ به عبارتی تقریبا سه برابر شده است.

در حالی که جهش ارزش سهام انویدیا، شاخص کل در بازارهای بورس «اس اند پی ۵۰۰» و «نزدک» را بهبود بخشیده، اما برخی از سرمایه گذاران نگران هستند که در صورت بروز نشانه‌هایی از کاهش هزینه در این فناوری، خوش‌بینی‌ها در مورد هوش مصنوعی از بین برود.

براساس داده‌های گروه بورس اوراق بهادار لندن، انویدیا با میانگین گردش مالی روزانه ۵۰ میلیارد دلار، در مقایسه با حدود ۱۰ میلیارد دلار برای اپل، مایکروسافت و تسلا، با فاصله زیادی تبدیل به پرمعامله‌ترین شرکت در وال استریت شده است.

این سازنده تراشه اکنون حدود ۱۶ درصد از کل معاملات بازار سهام «اس اند پی ۵۰۰» را به خود اختصاص داده است.

غول‌های فناوری مایکروسافت، متا و گوگل در حال رقابت برای ایجاد قابلیت‌های محاسباتی هوش مصنوعی و افزودن این فناوری به محصولات و خدمات خود هستند.

XS
SM
MD
LG