لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

اختلاف نظرها پيرامون طرح مبارزه با بدحجابی


طی دو روز نزدیک به سیصد زن به علت «بدحجابی» دستگیر شده اند
طی دو روز نزدیک به سیصد زن به علت «بدحجابی» دستگیر شده اند

رييس قوه قضائيه جمهوری اسلامی طی اظهاراتی به کشاندن پای زنان و دختران به کلانتری ها انتقاد کرد و گفت«کشاندن پای زنان و جوانان به کلانتری غير از ضرر اجتماعی منفعتی ندارد».


محمود هاشمی شاهرودی همچنين گفت: «خيلی اوقات برخوردهای شديد جواب عکس می‌‏دهد. هم قضات و هم بخش‌‏های اجرايی به‌‏ خصوص نيروی انتظامی بايد دقت کنند تا در تب و تاب برخورد، کاری نشود که نتيجه عکس دهد».


اين اولين واکنش رسمی رئيس قوه قضائيه به اجرای طرح مبارزه با بدحجابی نيروی انتظامی است که طی دو روز دستکم ۲۷۸ زن دستگير شدند و اظهارات انتقادی فرمانده نيروی انتظامی نسبت به قوه قضائيه است.


کشاندن زنان و جوانان به کلانتری ضرر دارد


محمود هاشمی شاهرودی رييس قوه قضائيه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در گردهمايی استانداران سراسر کشور گفت: «ما بايد سياست‌‏ خود در برخورد با اين آسيب‌‏ها را پيشگيری از وقوع اين آسيب‌‏ها قرار دهيم تا درمان آن. خيلی اوقات برخوردهای شديد جواب عکس می‌‏دهد. هم قضات و هم بخش‌‏های اجرايی به ‏خصوص نيروی انتظامی بايد دقت کنند تا در تب و تاب برخورد، کاری نشود که نتيجه عکس دهد».


خيلی اوقات برخوردهای شديد جواب عکس می‌‏دهد. هم قضات و هم بخش‌‏های اجرايی به ‏خصوص نيروی انتظامی بايد دقت کنند تا در تب و تاب برخورد، کاری نشود که نتيجه عکس دهد
سید محمود شاهرودی

براساس گزارش خبرگزاری ها، آقای شاهرودی با تاکيد بر اينکه برخوردهای شديد خلاف اصل پيشگيری از وقوع جرم است، گفت« اين اصل از نظر شرعی و عقلی بايد اجرا شود».


او به مسئولان اجرايی کشور توصيه کرد که در برخوردها رعايت همه جوانب را بکنند و گفت«بايد جلوی برخوردهايی که مغاير با اين اصل است، گرفته شود چون باعث ايجاد ناهنجاری‌‏های بيشتر می‌‏شود».


وی ضمن تاکيد بر اينکه بايد با برخی جرايم نظير جرايم سازمان‌‏يافته، اشرار و مافياها برخورد سخت صورت گيرد، نسبت به برخوردهای صورت گرفته با زنان و دختران انتقاد کرد و گفت«در مواقعی که می‌‏توان فردی را به کلانتری‌‏ها و پاسگاه‌‏های انتظامی نبرد، نبايد پای وی را به کلانتری‌‏ها کشاند. کشاندن پای زنان و جوانان به کلانتری غير از ضرر اجتماعی منفعتی ندارد».


«برخوردهای شديد جواب عکس می‌‏دهد»


آقای شاهرودی ضمن تاکيد بر رعايت اعتدال در برخورد با آسيب‌‏های اجتماعی خواستارتشکيل ستادهای مشترک مقامات اجرايی، قضايی، امنيتی، انتظامی شد و گفت که امروز دنيا به دنبال برخورد با آسيب‌‏ها و علاج آن از طريق تشکيل چنين ستادهای مشترکی است.


وی با اشاره به نياز به اصلاح قوانين در کشور گفت که برخی از بخشنامه‌‏هايی که در گذشته جواب می‌‏داد اما امروز جواب نمی‌‏دهد نيز بايد اصلاح شود. رييس قوه قضاييه در عين حال وجودحاشيه‌‏نشينی را بستری برای وقوع جرايم عنوان کرد و با اشاره به طرح عفاف شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: «ما بايد اين طرح را به درستی اجرا کنيم. ضمن اينکه نيازمند اصلاح وضع ادارات خود هستيم».


رییس قوه قضاییه گفت: «دشمن به دنبال آسيب رساندن به نظام اسلامی ما از طريق ماهواره‌‏ها و اينترنت است» و به مسئولان اجرايی توصيه کرد که به دنبال پيشگيری از وقوع جرم با تکيه بر«طرح های جامع و کارشناسی و استفاده از تکنيک های روز دنيا» باشند

وی همچنين گفت «دشمن به دنبال آسيب رساندن به نظام اسلامی ما از طريق ماهواره‌‏ها و اينترنت است» و به مسئولان اجرايی توصيه کرد که به دنبال پيشگيری از وقوع جرم با تکيه بر«طرح های جامع و کارشناسی و استفاده از تکنيک های روز دنيا» باشند.


رييس قوه قضائيه از حاشيه نشينی، طولانی بودن دوره تحصيلات در کشور، تاخير در ورود جوانان به بازار کار و بالا بودن سن ازدواج در کشور به عنوان دلايل افزايش آسيب های اجتماعی نامبرد و گفت که بايد با اين آسيب ها برخورد ريشه ای صورت گيرد.


«حرمت شکنی کسی را محبوب نمی کند»


همزمان با سخنان آقای شاهرودی، يک مقام ديگر قضايی نيز به در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی مقامات نيروی انتظامی پاسخ گفت. سيد عليرضا آوايی گفت «قوه‌ی قضاييه و دادگستری مکلف نيست خود را با ضابطان تنظيم کند بلکه اين ضابطان هستند که بايد آموزش و تعليمات را از قضات بگيرند و اجرا کنند».


وی به ضابطان توصيه کرد تا اگر در اين باره شبهه‌ای دارند به قانون اساسی و قانون عادی مراجعه کنند.
رييس کل دادگستری تهران در پاسخ به انتقاداتی که از نيروی انتظامی و روزنامه کيهان در ارتباطات با سهل انگاری در مقابل متهمان اخلاقی صورت گرفته، گفت توقع من از مجموعه‌ی مسوولان انتظامی، غيرانتظامی و مطبوعات اين است که حريم قوا را حفظ کنند زيرا اين حرمت‌شکنی‌ها هيچ‌کس را محبوب نمی‌کند و متضرر اصلی آن خصوصا در سالی که به نام «اتحاد ملی» نامگذاری شده مجموعه‌ی نظام جمهوری اسلامی ايران است».


آقای آوائی بر وفاداری خود به قانون تاکيد کرد و گفت« حتی در شرايطی که فضای جامعه و فشار تبليغات بر ما وجود داشته باشد، حق عدول از اصول را نداريم. اگر هم همه ما را تمجيد کنند بازهم حق نداريم به اندازه‌ی سرسوزنی بيش از آن‌چه قانون، شرع و وجدان به ما اجازه داده، شتاب بگيريم».


اگر هم همه ما را تمجيد کنند بازهم حق نداريم به اندازه‌ی سرسوزنی بيش از آن‌چه قانون، شرع و وجدان به ما اجازه داده، شتاب بگيريم
سيد عليرضا آوايی

وی با انتقاد از لحن سخنان برخی از مقامات انتظامی گفت« در کدام کشور و کجای دنيا حتی در عقب‌مانده‌ترين آنها با قوه‌ای که پشتوانه‌ی حيات کشور و مرکز اجرای عدالت است، با اين ادبيات صحبت می‌کنند؟ من قصد دفاع از قوه به صرف تعلق به آن را ندارم بلکه منتظر بودم پيش از اين‌ها دفاعی از قوه‌ی قضاييه از سوی مسوولان ببينم که اين اتفاق نيفتاد».


آوايی همچنين اين پرسش را مطرح کرد که آيا کسانی که در حال حاضر در زندان‌ها هستند به حکم قضات زندانی و محکومند يا به حکم ديگران؟ اساسا کدام مرجعی حق دارد حکم دستگيری، محکوميت، زندان، شلاق و اعدام صادر کند؟ آيا اين احکام جز از قوه‌ی قضاييه و از ناحيه‌ی قضات صادر شده و اين بار سنگين مسووليت جز بر دوش آن‌ها بوده است؟»


اختلاف در شیوه برخورد


سخنان دو مقام ارشد قضايی در يک روز و توصيه آنها به ضابطان در پايبندی به قانون در سومين روز از اجرای طرح مبارزه با بدحجابی به گفته ناظران ناشی از اختلاف نظر مقام های جمهوری اسلامی در نحوه برخورد با آسيب های اجتماعی است.


قبل از اين فرمانده نيروی انتظامی طی چند سخنرانی انتقاداتی را به قوه قضائيه وارد کرده بود. آقای احمدی مقدم در اويل فروردين ماه به صراحت برخی از قضات را به عنوان مانع اين نيرو در اجرای برنامه های خود معرفی کرد و گفت: «دستگاه قضايی برخورد قاطعی با مجرمان ندارد و مجرمان به سرعت مجازات نمی‌شوند».


وی همچنين در سفر به استان فارس گفت«وضعيت فعلی استان فارس را به لحاظ اقدامات قضايی قابل قبول نمی‌دانيم، چرا که اقدامات پليس بدون پشتوانه قضايی خنثی می‌شود».


طرح مبارزه با بدحجابی که از روز شنبه در کشور به اجرا در آمده به گفته معاون اطلاع رسانی نيروی انتظامی در تهران منجر به دستگيری ۲۷۸ نفر شده و چند هزار تذکر شفاهی به زنان شده است.


XS
SM
MD
LG