لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

جزئيات کميته امنيتی سه جانبه ايران، آمريکا و عراق


حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد، گفت مذاکره برای تعیین جزئیات کمیته امنیتی روز دوشنبه انجام می شود
حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد، گفت مذاکره برای تعیین جزئیات کمیته امنیتی روز دوشنبه انجام می شود

دور تازه مذاکرات ايران و آمريکا برای تعيين جزئيات کميته امنيتی سه جانبه در رابطه با امنيت عراق، روز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه، در عراق برگزار می شود.


حسن کاظمی قمی سفير جمهوری اسلامی در بغداد ضمن اعلام زمان دقيق آغاز مذاکرات دور تازه ميان ايران و آمريکا، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا گفت در اين ديدار قرار است «در خصوص ترکيب و دستور کار کميته امنيتی ميان نمايندگان سه کشور ايران ، آمريکا و عراق بحث های کارشناسی انجام شود.»


آقای کاظمی قمی، نسبت به نتيجه مذاکرات ابراز خوشبينی کرده است. او نام مقام های مذاکره کننده را عنوان نکرد اما گفت مذاکرات در سطح کارشناسی خواهد بود.


«شواهد دخالت ايران در عراق را ارايه کرديم»


سفير آمريکا در عراق، روز سه شنبه دوم مرداد ماه پس از پايان دور دوم مذاکرات ميان هيئت های ايرانی و آمريکايی گفت هيئت تحت سرپرستی او، اسناد و شواهد حمايت تهران از برخی از فعاليت های شبه نظاميان در عراق را به هيئت ايرانی ارايه کرده است.

ديويد کروکر رييس هيئت نمايندگی آمريکا در دور دوم مذاکرات با ايران گفت تا آنجا که می شد برای ايرانی ها روشن کرديم که اين مذاکرات، بايد به نتيجه قابل لمس برسد و نه فقط به قول و قرار.


هم سفير ايران و هم سفير آمريکا که سرپرستی این دور از مذاکرات را به عهده داشتند، پس از پايان مذاکرات، از تشکيل کميسيون فرعی امنيتی که در سطح کارشناسی يا فنی، مسايل مربوط به امنيت، از جمله مساله شبه نظاميان، القاعده يا امنيت مرزی را بررسی کند، سخن گفتند.


حسن‌ کاظمی‌ قمی‌ رييس هيئت مذاکره کننده ايرانی پس از اين مذاکرات گفت: «از هر اقدامی که‌ به‌ برقراری‌ امنيت‌ بازسازی‌ و در اختيار گرفتن‌ کامل‌ مسووليت‌ها از طرف‌ دولت‌ عراق‌ کمک‌ می‌کند‌ کوتاهی‌ نخواهد کرد.»


اولين دور مذاکره ايران و آمريکا پس از ۲۷ سال


سفيران ايالات متحده آمريکا و جمهوری اسلامی در عراق، دور اول مذاکرات خود را در بغداد که در تاريخ روز دوشنبه ۷ خرداد، بر سر چگونگی حل مشکلات امنيتی عراق برگزارشد، نیزمثبت ارزيابی کردند.

در اين مذاکرات که پس از نزديک به سه دهه به طور علنی در بغداد صورت گرفت، دو طرف «فقط درباره اوضاع عراق» با يکديگر گفت و گو کردند.

رايان کروکر پس از پايان مذاکرات با حرفه ای خواندن فضای اين مذاکرات گفت به همتای ایرانی خود در مذاکرات ابراز داشته که لازم است جمهوری اسلامی مراقب رفتار خود باشد و «تجهيز، تزريق مالی و آموزش شبه نظاميان» را متوقف کند.


از سوی ديگر حسن کاظمی قمی نيز پس از اين ديدار گفت: «دو طرف از موضوع واگذاری امور به دولت مردمی عراق، حمايت کرده اند. به گفته وی، با توجه به اينکه نبود امنيت هم اکنون مهمترين مشکل عراق است، دو طرف مذاکره کننده، «بر ضرورت کمک به دولت مشروع عراق در دستيابی به توان لازم برای حفظ امنيت در اين کشور هم رای بودند.»

امنيت عراق، موضوع سفر نخست وزير عراق به ايران


نوری المالکی نخست وزير عراق، روز چهارشنبه ۱۷ ماه اوت، به ايران سفر می کند تا درباره اوضاع امنيتی عراق، با مقام های جمهوری اسلامی گفت و گو کند.


آقای مالکی پيش از سفر به ايران به ترکيه خواهد رفت تا درباره مسايل مشترک دو کشور و نيز نگرانی ترکيه از حضور شورشيان کرد مستقر در شمال عراق، مذاکره کند.


XS
SM
MD
LG