لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

ترديد درباره آمار ۵/۱۲ درصدی بيکاری در ايران


محمد جهرمی وزير کار و امور اجتماعی اعلام کرده است که نرخ بيکاری در ايران،۵/۱۲ درصد است. اما دکتر حسن منصور، استاد دانشگاه در بريتانيا در مورد آمارارایه شده به راديو فردا گفت می گوید به طور کلی، درباره تمام آمارهای ارایه شده، به ويژه در مورد بيکاری و اشتغال توسط دستگاه های رسمی ايران، شک و ترديد فراوان وجود دارد».


او با اشاره به اينکه موضوع به نحوه تعريف دستگاه های رسمی از بيکاری و گروه های بيکار بازمی گردد افزود: «در وهله نخست، دولت ايران فاقد يک سازوکار لازم و موثر برای ثبت نام بيکاران در ايران است. در عين حال بسياری از گروه ها خود به خود از حيطه نيروی کار خارج هستند ولذا به حساب نمی آيند».


اين استاد دانشگاه خاطر نشان کرد که آمارهای ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۶ و حتی ۳۰ درصدی که در ايران مطرح می شود چندان دقيق نيستند و بررسی ها نشان می دهند که اين آمار بالاتر از نرخ ۳۰ درصد است.


در دو سالی که از رياست جمهوری محمود احمدی نژاد می گذرد، نه تنها هيچ اقدامی در جهت جلب سرمايه ها انجام نگرفته است بلکه دولت ايران در جلب سرمايه گذاری ها ناموفق بوده است وسرمايه های بسيار زيادی از ايران خارج شده اند
دکتر حسن منصور

دکتر منصور در باره اين موضوع که وزيرکار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ايران گفته است با توجه به بسترهای موجود در ايران حل مشکل بيکاری دور از دسترس نيست، اظهارداشت: «ازلحاظ نظری حل مشکل بيکاری جزو ممکنات بشری است. اما در ايران از لحاظ عملی مشکلات زيادی در ايران وجود دارند، که عمده آن موانع اشتغال است».


او با اشاره به مشکلاتی مانند وجود تبعيض در اشتغال به کار بيکاران اعتقاد دارد که سياست های اقتصادی محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران و دولت او بسيار آشفته هستند.


اين استاد دانشگاه افزود: «در دو سالی که از رياست جمهوری محمود احمدی نژاد می گذرد، نه تنها هيچ اقدامی در جهت جلب سرمايه ها انجام نگرفته است بلکه دولت ايران در جلب سرمايه گذاری ها ناموفق بوده است وسرمايه های بسيار زيادی از ايران خارج شده اند».


دکتر حسن منصور گفت با توجه اين مسايل مشخص نيست که دولت ايران چگونه می خواهد اشتغال ايجاد کند و افزود :«به رغم تمام لفاظی هايی که مقام های ايرانی می کنند، هيچ اقدامی درجهت ايجاد اشتغال انجام نداده اند. به همين دليل اميدوار نيستم که دولت آقای احمدی نژاد قادر به اداره اقتصاد ايران باشد».


دکتر حسن منصور، سخنان وزير کار و امور اجتماعی دولت محمود احمدی نژاد، «خالی از حس مسئوليت و معنا» ادا می شوند.


به گفته او، «پس اين سخنان که با آمارهای زيبا آراسته می شود هيچ اقدام عملی به چشم نمی آيد. در حالی که از مقام های ايرانی انتظار می رود که به طور مشخص، به مردم و رسانه ها بگويند که چگونه قصد اشتغال دارند، و تاکنون درکدام بخش صنعتی سرمايه گذاری کرده اند».


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG