لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

عربستان: فهرست شکایت‌های چهار کشور عرب از قطر به زودی اعلام می‌شود


عادل الجبیر می گوید، چهار کشور عرب در حال تدوین شکایت های خود از قطر هستند
عادل الجبیر می گوید، چهار کشور عرب در حال تدوین شکایت های خود از قطر هستند

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، روز جمعه گفته است، کشورهایی که روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند در حال تهیه و تدوین فهرستی ازشکایت ها علیه دوحه هستند و به زودی این فهرست به قطر ارائه می‌شود.

به گزارش رویترز، عادل الجبیر که با خبرنگاران در لندن صحبت می کرد، اظهار داشت، قطر می بایست به درخواست‌ها برای پایان دادن به حمایت از «تروریسم و افراط‌گرایی» پاسخ بدهد.

در دوره تازه ای از تنش بین کشورهای حوزه خلیج فارس، عربستان امارات متحده عربی و بحرین،به همراه مصر مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر به اتهام حمایت از بنیادگرایان قطع کردند. قطر متهم است که از گروه‌های اسلامگرا در منطقه و ایران حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه عربستان می گوید، فهرستی که توسط چهار کشور عرب تهیه می شود «تقاضا» و شرط نیستند، بلکه شکایت هایی هستند که قطر می بایست آنها به پاسخ بدهد و آنها را حل و فصل کند.

عادل الجبیر تاکید کرده است: ما، بحرین، امارات و مصر در حال کار برای تنظیم این فهرست هستیم که قرار است به قطر ارائه شود . فکر می کنم به زودی این فهرست آماده شود.

وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به این که قطر یک «متحد» در شورای همکاری خلیج فارس است، اظهار داشت: ما نمی خواهیم به مردم قطر صدمه وارد شود.

وی با این حال تصریح کرده است: به اندازه کافی تحمل کرده ایم. برادران قطری ما نمی توانند همچنان به تامین مالی افراط‌گرایی، تهدید و تحریک و همچنین استفاده از رسانه ها برای مداخله در امور کشورهای دیگر ادامه دهند و انتظار تداوم روابط خوب با دیگر کشورها را داشته باشند.

عادل الجبیر همچنین گفته است که انتظار دارد قطر به این در خواست ها پاسخ «مثبت» داده تا وضعیت منطقه بهبود یابد.

رویترز می گوید، هرچند وزیر امور خارجه عربستان جزییات این شکایت ها و در خواست ها را مطرح نکرده است، اما به نظر می رسد همان طور که سفیر امارات در آمریکا گفته است، این خواسته ها در سه حوزه «حمایت از تروریسم، دخالت در امور کشورهای عرب و حملات رسانه ای» باشد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرده است که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشورسفر هفته آینده خود به مکزیک را لغو کرده تابه رایزنی های دیپلماتیک برای حل بحران قطر کمک کند.

XS
SM
MD
LG