لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

ايران: رویکرد آمريکا در مذاکرات می‌تواند بر همکاری‌های بعدی تاثیر مثبت داشته باشد


حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه ايران
حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه ايران

حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه ايران، گفته است که رويکرد آمريکا در قبال مذاکرات هسته‌ای ايران می‌تواند بر همکاری‌های بعدی ايران با آمريکا تاثیر مثبت داشته باشد.

معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه ايران در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه ۱۵ تيرماه از «شبکه سی‌ان‌ان» پخش شد، اظهار داشت: ايران در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ «خاطرات تلخی از آمريکا » دارد.

با اين حال، حسين عبداللهيان مذاکرات هسته‌ای ايران با گروه ۱+۵ را فرصتی تاريخی برای آمريکا خوانده و گفته است: «اگر آمريکا در اين مذاکرات خردمندانه و عقلانی عمل کند می‌توانيم بگوييم که اين کشور تاثير مثبتی از خودش در ميان ملت ايران بر جای گذاشته است».

معاون وزير امور خارجه ايران افزوده است: «بديهی است که اگر اقدامات و رفتار آمريکا مثبت و سازنده باشد، می‌تواند تاثير مثبتی بر همکاری‌های بعدی ايران و آمريکا بگذارد».

مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ همچنان در روزهای جاری در وين ادامه دارد و مهلت برای دستيابی به توافقی جامع و نهايی بر سر برنامه هسته‌ای تهران روز سه‌شنبه ۱۶ تيرماه به پايان می‌رسد.

به دنبال حمله «دانشجويان پيرو خط امام» به سفارت آمريکا و به گروگان گرفتن کارکنان اين سفارت در آبان سال ۱۳۵۸، روابط تهران و واشینگتن قطع شد.

«دنبال رييس جمهوری مادام العمر اسد نيستيم»

وی همچنين در بخش ديگری از اين مصاحبه در پاسخ به پرسشی در خصوص سناريوهای پيش رو در سوريه تصريح کرده است: «ما به دنبال اين نيستیم که بشار اسد رييس جمهوری مادام العمر در سوريه بماند، اما از اين هم استقبال نمی‌کنيم که تروريست‌ها و يا برخی طرف‌های خارجی آينده مردم سوريه را تعيين کنند».

ايران حامی اصلی حکومت بشار اسد در خاورميانه به شمار می‌رود. جمهوری اسلامی می گوید که به صورت مالی و همچنين با دادن مشاوره نظامی از حکومت دمشق حمايت می‌کند.

اين در حالی است که اخبار متعددی مبنی بر اعزام سازمان‌يافته اعضای بسيج و سپاه پاسداران به سوريه در قالب گردان‌های «مدافع حرم حضرت زينب» و کشته شدن نظاميان ايرانی در اين درگيری‌ها و تشييع و تدفين پيکر آنها در شهرهای مختلف ايران منتشر شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی به آنها واکنش روشنی نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG