لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

اوباما خواستار آزادی سرباز ربوده شده اسرائیلی شد


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، با محکوم کردن اقدام گروه های فلسطينی در ربودن يک سرباز ارتش اسرائيل که به بحران جنگی ميان اين کشور و غزه دامن زده است، از وزيرخارجه آمريکا در برابر انتقادهايی که برخی از دولتمردان اسرائيلی از او مطرح کرده بودند، حمايت کرده است.

باراک اوباما جمعه دهم مرداد در يک نشست خبری در کاخ سفيد درحالی سخن می گفت که با نقض آتش بسی که قرار بود از بامداد اين روز در دو سوی مرز اسرائيل و غزه حکمفرما شود، حملات متقابل طرفين در پی ربوده شدن يک افسر اسرائيلی بدست شبه نظامیان فلسطينی تشديد شده است.

اوباما خواهان آن شد که گروه های فلسطینی افسر اسرائيلی ربوده شده را «بی هيچ قيد و شرطی و سريعا» آزاد کنند.

رييس جمهوری آمريکا از «حقانيت دفاع اسرائيل از خود و مردمش» دفاع کرد. ولی وی گفت حماس شايد توان برقراری آتش بس را ندارد.

آقای اوباما اين را نيز گفت که «هيچ کشوری با حفر تونل ها در زير خاک خود کنار نخواهد آمد».

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا نيز روز جمعه اقدامات حماس را «دلهره آور» ناميد و گفت اسرائيل حق دارد که با تونل هايی که حماس در مرز غزه با اسرائيل حفر کرده است، مقابله کند.

باراک اوباما در نشست خبری کاخ سفيد گفت، جان کری برای برقراری آتش بس تلاش بسياری نشان داد و انتقادهايی که از او شده است، عادلانه نيست.

دبيرکل سازمان ملل متحد و وزير خارجه بريتانيا نيز روز جمعه حماس را بخاطر نقض آتش بس محکوم کرده و آزادی افسر ربوده شده اسرائيلی را درخواست کردند.

جفری فلتمن، معاون دبير کل سازمان ملل، جمعه گفت، بازگشت به نقطه اول بحران، پس از تشديد شرايط در پی ربوده شدن نظامی اسرائيل، کاری دشوار است.

ارتش اسرائيل می گويد در جستجوی ستوان دوم «هادار گولدين»، ۲۳ ساله، است که بامداد جمعه، در نخستين دقايقی که قرار بود آتش بس بشردوستانه به مدت ۷۲ ساعت برقرار شود، توسط شبه نظاميان ربوده شد.

افسران ارتش اسرائيل به رسانه های اين کشور گفتند، در دقايق اوليه آتش بس، يک شبه نظامی که کمربند انفجاری به همراه داشت، با بيرون آمدن از يک تونل و انفجار بمبی که به کشته شدن اين شبه نظامی انتحاری انجاميد، موجب شد نظاميان اسرائيلی به اين ماجرا مشغول شوند.

براساس اين گزارش ها، لحظاتی بعد، شبه نظاميان ديگری از تونل بيرون آمده و دو نظامی در محل را کشتند؛ دو تن ديگر را زخمی کردند و ستوان دوم «هادار گولدين» را با خود از طريق تونل سريعا به داخل غزه انتقال دادند.

بريتانيا تابعيت دو گانه اسرائيلی – انگليسی خانواده «گولدين» را تاييد نکرده است. پدر «گولدين» استاد دانشگاه تل آويو است.

رسانه های اسرائيل گفته اند که دولت نتانياهو در ساعات شامگاهی جمعه نشستی طولانی را برای بررسی اوضاع، در پی ربوده شدن افسر خود، برگزار کرد.

دولت اسرائيل ظهر جمعه به رابرت سری نماينده سازمان ملل گفته بود، در پی ربوده شدن افسر اين کشور، ديگر خود را به آتش بس بدست آمده متعهد نمی داند.

شاخه نظامی حماس گفته بود که عمليات نفوذی نيروهای آن پيش از زمان برقراری آتش بس در منطقه شرق الرفح صورت گرفته بود.

سخنگويان حماس مسئوليت شکست آتش بس بشردوستانه را برعهده اسرائيل دانستند.

مقاماتی از حماس، از جمله اسامه حمدان، در اختيارداشتن نظامی اسرائيلی را رد کرده اند. در برخی ازگزارشهای رسانه های اسرائيل آمده است که سازمان جهاد اسلامی فلسطين مدعی ربودن اين نظامی اسرائيلی است.

در آغاز بحران غزه، نیروهای حماس از دراختيار گرفتن يک نظامی به نام «اورون شائول» خبر داده بودند اما اسرائيل تاکيد کرد که اين نظامی فوت کرده است و جسد او ناپديد شده است.

رسانه های اسرائيل گفته اند، ربوده شدن «هادار گولدين»، ممکن است که معادلات جنگی برای اسرائيل را تا حد زيادی تغيير داده باشد و برقراری آتش بس در اين بحران ديگر به سهولت پيشين نباشد.

اسرائيل در سال ۲۰۱۱، در برابر تحويل گرفتن گيلعاد شليط، نظامی که پنج سال و نيم در اسارت حماس بود، ۱۰۲۶ زندانی امنيتی فلسطينی را آزاد کرد.

جمعه دهم مرداد شمار کشته های طرف فلسطينی دستکم يکصد نفر ديگر افزايش يافت و از مرز ۱۶۰۰ تن فراتر رفت.

در اين ميان، نشست روز جمعه در قاهره برای بررسی ابتکار عمل مصر در برقراری آتش بس ميان اسرائيل و فلسطينی ها عملاً لغو شد.

اما محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردانی گفته بود، تلاش خواهد کرد تا هيات فلسطينی، شامل مقامات حماس و جهاد اسلامی با رياست سازمان آزاديبخش فلسطين را روز شنبه يازدهم مرداد راهی قاهره کند.

در همين حال، سنای آمريکا، جمعه دهم مرداد، پس از يک روز وقفه و با تغيير تاکتيک هايی که انتقال پول برای اسرائيل را فراهم کند، کمک ۲۲۵ ميليون دلاری به سامانه دفاع راکتی «گنبد آهنين» اسرائيل را تصويب کرد.

XS
SM
MD
LG