لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

همکاری شبکه‌های اجتماعی بزرگ برای مقابله با مطالب با مضامین تروریستی


توییتر حساب بیش از ۲۰۰ هزار کاربر خود را به دلیل نگرانی ها در خصوص تروریسم بسته است. (عکس از آرشیو)
توییتر حساب بیش از ۲۰۰ هزار کاربر خود را به دلیل نگرانی ها در خصوص تروریسم بسته است. (عکس از آرشیو)

چهار شرکت آمریکایی بزرگ فناوری‌های کامپيوتری و مالک بزرگترین شبکه‌های اجتماعی جهان می گویند برای مقابله با مطالب با مضامین تروریستی و حذف آنها از شبکه اینترنت با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

شرکت‌های فیسبوک، یوتیوب، توئیتر و مایکروسافت روز ۵ دسامبر اعلام کردند که در نظر دارند برای ویدئوها و تصاویری که آنها از وبسایت‌های خود حذف می کنند یک بایگانی (بانک اطلاعاتی) مشترک ایجاد کنند.

این شرکت‌ها افزودند، بانک اطلاعاتی که توسط فیسبوک اداره خواهد شد به سایر شرکت‌ها امکان می دهد تا مطالب با مضامین مشابه روی وبسایت خود را سریعتر حذف کنند.

در این بانک اطلاعاتی شمال دیجیتال هر یک از این ویدئوها، موسوم به «هش» hashes که به مثابه اثر انگشت منحصر به فرد هر یک از این مضامین است، بایگانی خواهند شد. هر مورد تصویر جدیدی که روی بسایت‌ها بارگذاری شوند با این داده‌ها مقایسه شده و در صورت تشابه برای وبسایت میزبان تصویر پیامی ارسال خواهد شد تا بتواند به سرعت آنرا حذف کند.

این بانک اطلاعاتی مشترک از سال آینده آغاز به کار خواهد کرد و احتمالا شرکت‌های بیشتری با آن همکاری خواهند کرد.

فیسبوک در بیانیه‌ای گفت:«امیدواریم این همکاری بتواند کارایی ما در اجرای سیاست‌های خود و مقابله با مطالب با مضامین تروریستی را افزایش دهد.»

یک سخنگوی توئیتر گفت:«در وبسایت ما مطالب با مضامینی که تروریسم را ترویج می کنند هیچ جایی ندارند.» او افزود هدف این طرح مقابله با تصاویر و ویدئوهای «بسیار افراطی و تحریک آمیز است.»

شرکت‌های فناوری دیجیتال از مدتها پیش توسط دولتهای غربی تحت فشار قرار گرفته تا مضامین مرتبط با تروریسم و گروههای دست راستی افراطی را از وبسایت‌های خود حذف کنند.

اتحادیه اروپا هشدار داده که اگر این شرکت‌ها واکنش سریع تری نشان ندهند با تصویب مقررات جدید آنها را مجبور خواهد کرد مطالب با مضامین نژادپرستانه و ترویج خشونت و تنفر برخورد سریعتری بکنند.

شبکه‌های اجتماعی به وسیله بسیار موثری برای عضوگیری و جلب حمایت توسط گروههای تروریستی از جمله گروه «خلافت اسلامی» بدل شده اند. آنها با استفاده از اين ابزار تبلیغات و سازماندهی خود را در سراسر جهان گسترش داده و با آموزش عقیدتی و نظامی هوادارنشان آنها را به انجام عملیات انفرادی تشویق می کنند.

برخی از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و یوتیوب از مدتها پیش حذف مضامین تروریستی و خشونت طلبانه را آغاز کرده اند. ولی برخی دیگر از ارائه کنندگان خدمات اینترنتی اساسا به شکایت و گزارش مشترکان تکیه دارند. در این موارد کارمندان این شرکت‌ها پس از بررسی مضامین مورد اعتراض اگر آنرا ناقض مقررات خودبدانند، حذف خواهند کرد.

توئیتر در فاصله فوریه تا اوت امسال حدود ۲۳۵ هزار حساب کاربری خود را مسدود کرده و تعداد کارمندانش برای بررسی و کنترل مضامین افراطی را افزایش داده است.

یک نهاد بین المللی متشکل از نمایندگان شرکت‌های بزرگ اینترنتی در آمریکا هفته گذشته در گزارش خود اعلام کرد حکومت‌ها با اقدامات خود در جهت مقابله با گسترش مضامین تروریستی روی شبکه اینترنت آزادی بیان و حریم خصوصی کاربران را به خطر می اندازند.

این نهاد به اسم «طرح شبکه جهانی» متشکل از نمایندگان شرکت هایی مثل مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، یاهو و لینکدین در بخش دیگری از بیانیه خود در روز ۳۰ نوامبر گفت تحت فشار حکومت‌ها این شرکت‌ها نباید ضوابط کار و شیوه ارائه خدمات خود را تغییر دهند و تقاضای حکومت‌ها برای محدود کردن مضامین باید با موازين قضایی انطباق داشته باشد.

XS
SM
MD
LG