لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

بحران کره شمالی؛ آمریکا خواستار برگزاری نشست غیرعلنی شورای امنیت شد


موشک قاره پیمای هواسونگ-۱۴ (عکس از آرشیو)
موشک قاره پیمای هواسونگ-۱۴ (عکس از آرشیو)

به دنبال آزمایش موشکی تازه کره شمالی، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه خواستار برگزاری نشست غیرعلنی شورای امنیت برای بررسی این موضوع شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفته است، احتمالا این نشست ۱۵ عضو شورای امنیت برای روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد که یک موشک بالستیک قاره پیما را روز سه شنبه با موفقیت آزمایش کرده است.

رویترز می گوید، کارشناسان معتقدند که احتمالا برد این موشک بالیستیک تا آلاسکا می رسد.

طبق این گزارش مقام‌های آمریکایی در گفت وگو با شبکه‌های خبری فاکس نیوز و ان بی‌سی تایید کرده اند که موشکی که کره شمالی روز سه شنبه آزمایش کرده است از نوع موشک قاره پیما بوده است.

رسانه‌های کره شمالی نیز می گویند، کیم جونگ اون، رهبر این کشور دستور آزمایش موشک قاره پیمای هواسونگ-۱۴ را صادر کرد و این موشک توانست دوهزار و ۸۰۲ کیلومتر ارتفاع گرفته و مسافتی را حدود ۹۳۰ کیلومتر طی کند.

رویترز می گوید، برخی از کارشناسان معتقدند جزییات موشک مورد آزمایش کره شمالی نشان می دهد که این موشک هشت هزار کیلومتر برد دارد.

دیوید آلبریت، یکی از مدیران «گلوبال سکیوریتی»، به رویترز گفته است، براساس مدت زمان پرواز این موشک و مسافتی که طی کرده است می توان برآورد کرد که احتمالا این موشک تازه کره شمالی تاشش هزار و ۷۰۰ کیلومتر برد دارد و می تواند آلاسکا را هدف قرار دهد.

این در حالی است که چین و روسیه روز سه شنبه طرحی را برای کاهش تنش در رابطه با کره شمالی پیشنهاد دادند که محور آن توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی از سوی کره شمالی و در مقابل خودداری آمریکا و کره جنوبی از برگزاری رزمایش‌های بزرگ نظامی است.

رویترز می گوید، انتظار می رود که رهبران کشورهای ژاپن، چین، روسیه، کره جنوبی و آمریکا در نشست «گروه ۲۰» در هفتم و هشتم ژوئیه در خصوص برنامه هسته‌ای موشکی و هسته‌ای کره شمالی مذاکره کنند.

XS
SM
MD
LG