لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

ابتکار: افزايش ميزان ازن و گوگرد عامل مشکلات تنفسی در اهواز


معصومه ابتکار،‌ رييس سازمان حفاظت محيط زيست
معصومه ابتکار،‌ رييس سازمان حفاظت محيط زيست
معصومه ابتکار،‌ رييس سازمان حفاظت محيط زيست، روز شنبه دوم آذرماه گفته است، بررسی ها نشان می دهد که به احتمال زياد افزايش ميزان آلاينده ازن و گوگرد، عامل بيماری های تنفسی در شهر اهواز است.

به گزارش مهر خانم ابتکار که در نشست خبری ارائه گزارش نوزدهمين نشست تغييرات آب و هوا در« ورشو» در سازمان محيط زيست صحبت می کرد، با اشاره به اين که گازهای ازن و گوگرد عامل بروز حملات ناگهانی تنفسی و تشديد بيماريهای تنفسی است، گفته است: «هنوز به طور قطع نمی توان علت بروز و افزايش بيماريهای تنفسی در شهر اهواز را عنوان کرد اما به احتمال زياد افزايش ميزان اين آلاينده ها عامل بروز مشکلات اخير اهواز است.»

آلودگی هوا در شهر اهواز باعث شده است تا هزاران نفر در آبان ماه سال جاری به بيمارستان مراجع کنند. در همين زمينه، ناصر سودانی،‌نماينده اهواز در مجلس، روز گذشته در مجلس گفته بود: «از تاريخ ۱۱ آبان ۹۲ حدود ۲۰ هزار نفر به دليل آلودگی هوا به بيمارستان رفتند که بيش از صد نفر آن‌ها در بيمارستان بستری شده‌‌اند و ۱۱ نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ويژه بودند.»

رييس سازمان محيط زيست می گويد: بر اساس بررسي های متعددی که توسط کارشناسان و محققان صاحب نظر در اين خصوص انجام شده به احتمال زياد افزايش آلاينده ازن و گوگرد عامل بيماريهای تنفسی پيش آمده در شهر اهواز است چرا که تنها اين آلاينده ها می توانند موجب بروز ناگهانی بيماری های تنفسی و يا تشديد حملات آسمی شوند.

به گفته خانم ابتکار، دستگاههای سنجش ميزان آلاينده ها به استان خوزستان ارسال شده است تا از اين طريق بتوان با اندازه گيری آلاينده‌ها توسط اين دستگاهها، علت دقيق مشکلات تنفسی شهروندان اهوازی مشخص کرد.

طبق اين گزارش رييس سازمان محيط زيست در پاسخ به اين پرسش که «اندازه گيری گاز های اوزون و گوگرد از طريق دستگاه ها به سادگی امکان پذير است پس چرا احتمال می دهيد که افزايش اين گازها عامل بروز بيماری های تنفسی باشد» ، گفته است : آنچه که اندازه گيری ها نشان می دهد افزايش گازها در اين مدت در اهواز رخ نداده است بنابراين يا دستگاه ها مشکل دارند و يا اين که آلاينده ناشناخته ديگری عامل بروز بيماری است.

مسئله آلودگی هوا در ايران بارها خبرساز شده است و هربار٬ به ويژه با آغاز فصل سرما٬ گزارش‌های مختلفی از افزايش شديد آلاينده‌های هوا در استان‌های مختلف٬ از جمله تهران و خوزستان٬ منتشر می‌شود.

اين‌بار نيز به دنبال بارش باران در خوزستان که نخستين مورد آن ۱۱ آبان ماه رخ داد٬ اخبار متعددی درباره مراجعه ساکنان اين استان به بيمارستان منتشر شد.
XS
SM
MD
LG