لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

ناخشنودی آمریکا از قرارداد انتقال گاز ایران به هند


ساموئل بادمن وزیر انرژی آمریکا می گوید
ساموئل بادمن وزیر انرژی آمریکا می گوید

ساموئل بادمن وزير انرژی آمريکا روزپنجشنبه ۲۲ مارس در بمبی گفت برنامه هند برای خريد گاز از ايران به سرمايه گذاری تهران برای توليد جنگ افزار هسته ای کمک خواهد کرد.


آقای بادمن در پايان سفر سه روزه خود به هند گفت:«در اينباره گفت وگوهايی صورت گرفته است و به نظر ما، چنانچه اجازه اجرای اين قرارداد داده شود، اين معامله به توسعه توليد جنگ افزار هسته ای خواهد انجامید.»


خط لوله انتقال گاز ايران به هند که قرار است از کشور پاکستان عبور کند، به دليل بروز اختلافاتی ميان تهران و دهلی نو تاکنون به تعويق افتاده است.


خط لوله انتقال گاز ایران به هند با هزينه ای معادل ۸ ميليارد دلار احداث خواهد شد. طول اين خط لوله ۲۷۰۰ کيلومتر خواهد بود و روزانه ۱۵۰ ميليون متر مربع گاز را به هند منتقل کند

اين خط لوله با هزينه ای معادل ۸ ميليارد دلار احداث خواهد شد. طول اين خط لوله ۲۷۰۰ کيلومتر خواهد بود و روزانه ۱۵۰ ميليون متر مربع گاز را به هند منتقل کند.


آقای بادمن روز سه شنبه در دهلی نو گفته بود قرار داد هفت ميليارد دلاری ميان ايران و هند به رابطه آمريکا و هند آسيبی وارد نخواهد کرد.


اما روز پنجشنبه وزیر انرژی آمریکا ناخشنودی واشينگتن را از انعقاد قرار داد ميان ايران و هند ابراز کرد.


وزير انرژی آمريکا در پاسخ به اينکه آيا قرارداد خط لوله ميان ايران و هند به سرمايه گذاری ايران در توليد جنگ افزارهای هسته کمک خواهد کرد؟ گفت:« بله کمک خواهد کرد. اين بر خلاف منافع آمريکا است و به نظر من حمايت از توليد جنگ افزار هسته برعليه منافع همه کشورهای جهان است.»


جمهوری اسلامی ايران اتهام های آمريکا و کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای در پوشش فعاليت های صلح آميز را رد می کند و می گويد که برنامه هسته ای اين کشور در راستای دستيابی به انرژی صلح آمیز و غير نظامی هسته ای است.


هند اميدوار است که در ماه ژوئن اين قرار داد انعقاد شود. علاوه براين، هند مایل است که از سال ۲۰۰۹ به مدت ۲۵ سال، سالانه ۵ ميليون تن مايعات گازی از ايران خريداری کند.


XS
SM
MD
LG