لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

سفر وزير امور خارجه ايران به روسیه


منوچهر متکی روز چهارشنبه با سرگئی کرينکو رييس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه دیدار می کند
منوچهر متکی روز چهارشنبه با سرگئی کرينکو رييس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه دیدار می کند

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران برای ديدار و گفت وگو درباره وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر روز چهارشنبه بیست و یکم شهریور وارد مسکو شد.


به گزارش خبرگزاری ايرنا، آقای متکی قرار است روز چهارشنبه با سرگئی کرينکو رييس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه، که پيمانکار اصلی نيروگاه اتمی بوشهر است، ديدار و گفت وگو می کند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، مساله تاخير در راه اندازی و تکمیل نيروگاه اتمی بوشهر يکی از مسايلی خواهد بود که دو طرف درباره آن گفت وگو خواهند کرد.


ايران و روسيه در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی توافقنامه ای را امضاء کردند که بر اساس آن، روسيه متعهد شد تا پايان سپتامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر را به صورت آزمايشی راه اندازی کند.


بر اساس اين توافقنامه، قرار بود که نيروگاه اتمی بوشهر در نوامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی راه اندازی شود و طرف روسی موظف شد شش ماه پيش از راه اندازی فيزيکی، سوخت اين نيروگاه را که ۹۰ تن است به تهران ارسال کند.


ولی به رغم مذاکرات طولانی دو طرف هنوز توافقی برای زمان بندی جديد راه اندازی اين نيروگاه اعلام نشده است.


مساله تاخير در تکميل نيروگاه اتمی بوشهر يکی از محورهای اصلی خواهد بود که منوچهر متکی و سرگئی کرینکو درباره آن گفت وگو خواهند کرد

در همين حال ، آقای کرينکو روز سه شنبه گفته بود که رايزنی با طرف ايرانی در رابطه با حل مسايل مربوط به تکميل نيروگاه اتمی بوشهر همچنان ادامه دارد اما تاکنون تاريخ دقيق راه اندازی نيروگاه تعيين نشده است.


سرگئی کرينکو در مصاحبه با راديو اکو مسکو گفته بود روسيه مصمم به اتمام نيروگاه بوشهر است و مسايل سياسی بر اين روند تاثير گذار نيستند.


وی افزوده بود:«عدم تامين مالی اين پروژه ظرف ماه های اخير موجب تاخير در راه اندازی اين نيروگاه شد.


سرنوشت نامعلوم بوشهر


در همين حال يک مقام بلند پايه در صنايع اتمی روسيه که نامش فاش نشده روز سه شنبه به خبرگزاری روسی ريا نووستی گفته بود: نيروگاه اتمی بوشهر زودتر از پاييز سال ۲۰۰۸ نمی تواند راه اندازی شود.


وی افزود: بخشی از دستگاه ها برای ساخت اين نيروگاه هنوز عرضه نشده اند و مونتاژ نهايی نيروگاه، طبق خوشبينانه ترين پيش بينی ها زودتر از سال ۲۰۰۸ پايان نخواهد يافت.


اين مقام روسی اظهار داشته بود که « راه اندازی نيروگاه در آن زمان نيز در صورتی امکان پذير است که از هم اکنون پرداخت های ثابت برای تکميل نيروگاه آغاز شوند و اتم استروی اکسپورت ( پيمانکار اصلی پروژه) بتواند تجهيزات لازم برای تکميل ساخت نيروگاه را سفارش دهد».


اظهارات مقام های روسی در واکنش به اعلام علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران صورت می گيرد که روز پنج شنبه گفته بود: «تهران و مسکو به تفاهم های خوبی برای راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر دست يافته اند».


آقای لاريجانی اظهار داشت: در اين تفاهمات، برنامه زمان بندی برای تامين به موقع سوخت هسته ای و راه اندازی اين نيروگاه مشخص شده است.


ولی اين مقام ايرانی توضيح بيشتری در اين زمينه نداده بود.


XS
SM
MD
LG