لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

حمايت شورای همکاری خليج فارس از اعمال منطقه پرواز ممنوع در ليبی


شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس روز دوشنبه از اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی حمايت کردند.

دربيانيه اين شورا آمده است:«شورای همکاری خليج فارس از شورای امنيت سازمان ملل متحد می خواهد تا همه اقدامات ضروری را برای محافظت از شهروندان غيرنظامی ليبی و از جمله اعمال منطقه پرواز ممنوع در اين کشور، انجام دهد.»

شورای همکاری خليج فارس همچنين «جنايات عليه شهروندان با استفاده از سلاح های سنگين» در ليبی را محکوم کرده است.

عربستان، امارات متحده عربی، بحرين، کويت، عمان و قطر عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند

شيخ عبدالله بن زياد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات، دراين زمينه گفته است: به دنبال ممانعت دولت ليبی از اعزام کمک های انسان دوستانه به ليبی، کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس تصميم گرفتند چنين مواضعی را اتخاذ کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شيخ عبدالله بن زياد آل نهيان همچنين گفت: آنانی که مسئول اين اقدامات هستند بايد مورد تعقيب قضايی قرار بگيرند.

وزير امور خارجه امارات همچنين گفت:ما از جامعه جهانی، به ويژه از شورای امنيت سازمان ملل متحد می خواهيم تا در راستای کمک به مردم، وظايف و مسئوليت های خود را انجام دهند.

شورای امنيت سازمان ملل در ۲۶ فوريه سال جاری دولت معمر قذافی را مورد تحريم قرار داد و دستور تحقيقات در خصوص جنايت عليه بشريت را نيز صادر کرد.

در همین حال، مسئول هماهنگ‌کننده کمک‌های امدادی سازمان ملل در ليبی می‌گويد بيش از يک ميليون انسانی که از اين کشور بحران‌زده فرار کرده يا در ميانه درگيری‌ها گرفتار شده‌اند، به کمک‌های بشردوستانه نياز فوری دارند.

خانم والری آموس در اين باره گفت: افراد زيادی زخمی شده‌اند و در حال مرگ‌اند و به کمک‌های فوری نيازمندند.

سازمان ملل متحد برای عمليات امدادرسانی و تهيه غذا، دارو و سرپناه برای جنگ‌زدگان ليبيايی تقاضای ۱۶۰ ميليون دلار کمک کرده است.

شورای امنیت و منطقه پرواز ممنوع

در حالی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از اعمال منطقه پرواز ممنوع در لیبی حمایت کرده اند که به نظر می رسد قدرت های جهانی در اين خصوص دچار اختلاف نظر شده اند. فرانسه و بريتانيا خواهان اعمال منطقه ممنوعه پروازی در ليبی هستند اما روسيه با اين پيشنهاد موافق نيست.

در همين حال، يک ديپلمات غربی مستقر در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک گفته است، بريتانيا و فرانسه در هفته جاری پيش‌نويس قطعنامه‌ای را درباره ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارايه خواهند کرد.

بريتانيا نيز پيشتر حمايت خود را از ايجاد منطقه پرواز ممنوع برای جلوگيری از حملات هوايی نيروهای وفادار به رهبر ليبی به مردم اين کشور اعلام کرده بود.

سه سناتور با نفوذ آمريکايی شامل جان کری، از حزب دمکرات و جان مک‌کين و ميچ مک‌کانل از حزب جمهوری‌خواه اين کشور نيز روز يکشنبه خواستار تلاش ايالات متحده آمريکا برای ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی شده بودند.

سناتور جان کری همچنين پيشنهاد کرده است، به منظور جلوگيری از حملات هوايی نيروهای تحت امر معمر قذافی به شهرهای تحت کنترل مخالفان، باندهای پايگاه‌های هوايی ليبی بمباران و تخريب شوند.

هر چند دولت آمريکا پيشتر اعلام کرده بود، تمام گزينه‌ها از جمله ايجاد منطقه پرواز ممنوع را در برخورد با معمر قذافی مد نظر دارد، اما واشنگتن تاکيد کرده است، نجام اين گونه اقدام‌ها را با هماهنگی با هم‌پيمانان کليدی خود در ناتو انجام خواهد داد.
XS
SM
MD
LG