لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

تلفات جنگ در اوکراین به «۲۸۰ هزار کشته و ۸۰۰ هزار زخمی» رسید


یک سرباز زخمی اوکراینی به دنبال تصاویر هم‌رزمان کشته‌شده‌اش بر روی دیوار یادبود مدافعان اوکراین در کی‌یف می‌گردد
یک سرباز زخمی اوکراینی به دنبال تصاویر هم‌رزمان کشته‌شده‌اش بر روی دیوار یادبود مدافعان اوکراین در کی‌یف می‌گردد

در دو سال و نیمی که از جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد، مجموع تعداد کشته‌ها و زخمی‌های هر دو کشور در این جنگ اکنون به حدود یک میلیون نفر رسیده است.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور با اعلام این آمار نوشت که طبق برآوردهای محرمانه اوکراین، تعداد سربازان اوکراینی کشته‌شده ۸۰ هزار نفر و زخمی‌ها ۴۰۰ هزار نفر است.

به نوشته این گزارش، برآوردهای سازمان‌های اطلاعاتی غربی نیز تعداد کشته‌شدگان روسیه را نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر و زخمی‌ها را حدود ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده‌اند.

در همین حال، جمعیت اوکراین از ابتدای جنگ کاهش شدیدی داشته است. جمعیت این کشور قبل از تهاجم در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ میلیون نفر بود، اما با مهاجرت بیش از ۶ میلیون نفر و اشغال سرزمین‌ها توسط روسیه، جمعیت مناطق تحت کنترل اوکراین به حدود ۲۵ تا ۲۷ میلیون نفر کاهش یافته است.

همچنین نرخ تولد در اوکراین به پایین‌ترین سطح خود رسیده و در نیمه اول سال جاری، سه برابر تعداد متولدین، مرگ و میر ثبت شده است.

روسیه نیز با مشکلات جمعیتی بزرگی مواجه است؛ بیش از ۶۰۰ هزار نفر از کشور فرار کرده‌اند و جنگ باعث کاهش نیروی کار و مهاجرت معکوس کارگران به روسیه شده است.

در مجموع گزارش‌ها نشان می‌دهد که این جنگ تأثیرات جمعیتی و اقتصادی بلندمدتی بر هر دو کشور خواهد داشت.

اوکراین از سازمان ملل برای بازدید از مناطق اشغالی کورسک دعوت کرد

در تازه‌ترین تحول جنگ دو کشور، اوکراین روز دوشنبه از سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی برای بازدید از مناطقی که طی شش هفته اخیر در ناحیه کورسک روسیه در کنترل خود داشته،‌ دعوت کرد.

کی‌یف هدف از این اقدام را، نشان‌دادن تعهد خود به قوانین حقوق بشری اعلام کرد. کرملین اما آن را، اقدامی «تحریک‌آمیز»‌ دانست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین همزمان ابراز «اطمینان» کرد که سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی دعوت اوکراین را رد خواهند کرد.

دوشنبه بیست و ششم شهریورماه آندری سیبیها، وزیر خارجه جدید اوکراین، پس از بازگشت از منطقه «سومی» در شمال شرقی این کشور و در مرز روسیه، دعوت از این نهادهای بین‌المللی را تائید کرد و گفت که کشورش آماده است برای اثبات تعهدش به معیارهای بشردوستانه، حضور نمایندگان این سازمان‌ها در کورسک را تسهیل کند.

وزیر خارجه اوکراین در تلاشی آشکار برای تمایز قائل شدن بین اقدامات ارتش کشورش و اتهامات زیادی که به نیروهای ارتش روسیه در مناطق اشغالی اوکراین زده می‌شود، گفت که «نیروهای اوکراینی به عنوان یک ارتش حرفه‌ای با معیارها و استانداردهای بالا، از نخستین روز عملیات کورسک به طور کامل به قوانین بین‌المللی حقوق بشری پایبند بوده و کمک به غیر نظامیان و تضمین عبور امن آنها را مد نظر داشته‌اند».

اوکراین که از حدود شش هفته پیش عملیات کورسک را آغاز کرد، اکنون می‌گوید که حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را در کنترل خود دارد. کی‌یف اشاره کرده که این عملیات را برای قرار گرفتن در موقعیتی بهتر، در صورت آغاز احتمالی گفت‌وگوهای صلح به اجرا گذاشته است.

دوشنبه بیست و ششم شهریورماه الکسی اسمیرنوف فرماندار کورسک از ساکنان دو ناحیه «ریسکی» و «خوموتوفسکی» در فاصله پانزده کیلومتری مرز اوکراین خواست که منازل خود را ترک کنند.

در همین روز و در حالی‌که تقریباً دو سال و نیم از آغاز جنگ می‌گذرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه فرمان داد که حدود ۱۸۰ هزار تن به نفرات ارتش این کشور افزوده شده و مجموع سربازان ارتش روسیه به یک و نیم میلیون نفر برسد.

همزمان وزارت دفاع فدراسیون روسیه هم از رهگیری و ساقط کردن دست‌کم ۱۶ پهپاد اوکراینی، بر فراز مناطق مرزی «بریانسک» و «کورسک» خبر داد.

از سوی دیگر فرمانده ارتش اوکراین هم از رهگیری و انهدام ۵۳ پهپاد روسیه،‌ عمدتا در مسیر کی‌یف خبر داد. این هشتمین حمله سنگین شبانه روسیه به کی‌یف در دو هفته اخیر محسوب می‌شد.

در حالیکه حملات هوایی و پهپادی دو کشور علیه یکدیگر تشدید شده،‌ نبرد در جبهه‌های شرقی اوکراین هم ادامه دارد و نیروهای ارتش روسیه به کندی در حال پیشروی به سمت شهر کلیدی و راهبردی «پاکروفسک» هستند. یکی از مقام‌های محلی از وقوع بیش از یکصد درگیری، تنها ظرف ۲۴ ساعت در این منطقه خبر داد.

روسیه در طول دو سال و نیمی که از تهاجم نظامی‌اش به اوکراین می‌گذرد،‌ با انواع پهپاد و موشک نقاط مختلف این کشور را هدف قرار داده است. گرچه عمده این حملات، بر زیرساخت‌های نظامی، انرژی و ترابری اوکراین متمرکز بوده‌اند،‌ اما در مواردی بیمارستان‌ها،‌ مدارس و مجتمع‌های مسکونی هم هدف قرار گرفته‌اند. مسکو اما اصرار دارد که هرگز غیر نظامیان را هدف قرار نداده است.

یک ساختمان مسکونی در خارکیف که بر اثر حمله موشکی روسیه آسیب دیده‌است
یک ساختمان مسکونی در خارکیف که بر اثر حمله موشکی روسیه آسیب دیده‌است

به تازگی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تلاش‌هایش برای جلب رضایت شرکای غربی این کشور در زمینه صدور مجوز استفاده از موشک‌های میان‌برد و برد بلند برای حمله به مناطق مرکزی روسیه را دوچندان کرده‌است.

طی روزهای اخیر، جو بایدن و کی‌یر استارمر رهبران ایالات متحده و بریتانیا هم به طور ضمنی،‌ احتمال صدور چنین مجوزهایی را تائید کردند؛‌ اما هنوز به طور مشخص آن را اعلام نکرده‌اند.

روز دوشنبه، ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان ناتو که روزهای آخرش را در این مقام پشت سر می‌گذارد گفت که صدور چنین مجوزهایی، تصمیمی‌است که هر یک از اعضای این پیمان باید به تنهایی بگیرند.

آقای استولتنبرگ که با یک رادیوی بریتانیایی صحبت می‌کرد،‌ با تاکید بر این‌که در زمان جنگ،‌ هیچ گزینه بی‌خطری وجود ندارد، گفت همچنان معتقد است که پیروزی روسیه در جنگ با اوکراین،‌ بزرگترین خطری‌است که ناتو و اروپا را تهدید می‌کند.

XS
SM
MD
LG