لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

«پیش‌بینی» ایران: پاسخ حزب‌الله لبنان به اسرائیل محدود به اهداف نظامی نمی‌ماند


تصویری از فواد شُکر در بیروت
تصویری از فواد شُکر در بیروت

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در یک موضع‌گیری کم‌سابقه، «پیش‌بینی کرد» که پاسخ حزب‌الله لبنان، در واکنش به حملهٔ اسرائیل به منطقه‌ای در بیروت که منجر به کشته‌ شدن یک فرمانده بلندپایهٔ این گروه شد، «محدود به اهداف و ابزار نظامی» نخواهد بود.

خبرگزاری ایرنا روز شنبه، ۱۳ مرداد این خبر را منتشر کرده و نوشته نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک، جمعه شب به وقت محلی در پاسخ به سؤالات درباره کم و کیف پاسخ حزب‌الله لبنان به حمله اسرائیل به ضاحیه جنوبی در بیروت این موضوع را مطرح کرده است.

این اظهارات پس از کشته‌ شدن فواد شُکر، مشاور ارشد نظامی حزب‌الله لبنان، در حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی لبنان مطرح می‌شود که در روز سه‌شنبه گذشته، ۹ مرداد رخ داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که در این حمله فرماندهی را هدف قرار داده که گفته می‌شود مسئول کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان در زمین فوتبالی در بلندی‌های جولان بوده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، افزوده «تا به امروز به‌صورت نانوشته»، حزب‌الله و اسرائیل «برخی خطوط در حملات نظامی خود را رعایت می‌کردند، به این معنا که عملیات‌ها محدود به نقاط مرزی، کم‌عمق و اهداف نظامی بود».

این نمایندگی افزوده، اما حمله اسرائیل «به ضاحیه بیروت و هدف قرار دادن یک ساختمان مسکونی، عبور از این مرز بود. پیش‌بینی ما این است که حزب‌الله در پاسخ خود، اولاً اهداف و عمق بیشتری را انتخاب خواهد کرد و ثانیاً پاسخ خود را محدود به اهداف و ابزار نظامی نخواهد کرد.»

این اظهارات در شرایطی بیان شده که جمهوری اسلامی همواره مدعی بوده که حزب‌الله و سایر گروه‌هایی که از آنها به عنوان «جبهه مقاومت» نام می‌برد، به صورت مستقل تصمیم گرفته و عمل می‌کنند.

این یکی از معدود اظهارات درباره نحوهٔ واکنش گروه حرب‌الله لبنان به یک عملیات اسرائیل است که توسط یک نهاد رسمی جمهوری اسلامی بیان می‌شود.

این خبر در حالی منتشر شده که پس از ترور اسماعیل هنیه، از رهبران بلندپایه گروه افراطی حماس در تهران، انتظار می‌رود جمهوری اسلامی به زودی همراه با گروه‌های نیابتی خود در منطقه، با اسرائیل برخورد کند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه،‌ مستقر در لندن، روز جمعه گزارش‌ داد که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت تهران در سوریه، پس از اعلام آماده‌باش، ضمن لغو مرخصی‌ها، از همه نیروهای خود خواسته‌اند به پایگاه‌ها بازگردند.

روزنامه لبنانی النهار و شبکه العربیه هم گزارش دادند که حزب‌الله نیز سطح آماده‌باش نیروهای خود را بالا برده و برخی از مقرهای خود در منطقه ضاحیه، حومه جنوبی بیروت، را تخلیه کرده است.

بنا بر این گزارش‌ها، حزب‌الله همچنین به ساکنان برخی ساختمان‌هایی که در نزدیکی مقرهای این گروه قرار دارند، توصیه کرده به «اماکن امن‌تر» بروند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هر گونه رابطه این گروه با کشته‌شدن کودکان اسرائیلی در بلندی‌های جولان را رد و ادعا کرده که هدف از حمله به مجدل شمس ایجاد «درگیری و کشمکش» میان دروزی‌ها و شیعیان جولان است.

او همچنین این پرسش را مطرح کرد که آیا اسرائیلی‌ها تصور می کنند که بعد از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس در تهران «ایران ساکت می‌ماند؟»

رهبر جمهوری اسلامی و سایر مقام‌های رسمی از گرفتن انتقام از اسرائیل بابت کشته‌ شدن اسماعیل هنیه سخن می‌گویند.

همزمان و با مطرح شدن دوبارهٔ موضوع نفوذ موساد در سازمان‌های اطلاعاتی-امنیتی جمهوری اسلامی، قرار است این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

به نوشتهٔ خبرگزاری ایرنا، قرار است در هفتهٔ جاری، علی باقری سرپرست وزارت خارجه در این کمیسیون گزارشی در این زمینه ارائه کند.

بر اساس این گزارش، شماری از «مسئولان ارشد کشور» نیز در این جلسه شرکت خواهند کرد که ایرنا به نام و پُست آنها اشاره‌ای نکرده است.

XS
SM
MD
LG