لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

امیرعبداللهیان: در صورت تداوم حملات اسرائیل به غزه احتمال باز شدن جبهه‌های جدید وجود دارد


حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اواخر شامگاه پنجشنبه ۲۰ مهرماه به هنگام ورود به بیروت گفت که در صورت تداوم حملات اسرائیل علیه غزه، احتمال بازشدن جبهه‌های جدیدی در این جنگ جود دارد.

حسین امیرعبداللهیان در فرودگاه بیروت از سوی رهبران حماس، جهاد اسلامی و همچنین شماری از مقامات حزب‌الله لبنان مورد استقبال قرار گرفت.

شبکه «سی‌ان‌ان» می‌گوید٬ وزیر خارجه ایران در صدد بود پنجشنبه به سوریه سفر کند٬ اما به دنبال بمباران فرودگاه دمشق توسط اسرائیل او مجبور شد یک روز زودتر به لبنان برود.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در فرودگاه بیروت گفت: «با توجه به تداوم تجاوزات، جنایات جنگی و محاصره غزه، گشودن جبهه‌های دیگر یک احتمال واقعی است.»

به دنبال حمله بی‌سابقه و غافلگیرکننده شبه نظامیان حماس به اسرائیل در بامداد روز شنبه دستکم یک هزار و ۲۰۰ نفر کشته شدند و شماری از نیروهای نظامی و غیرنظامان نیز توسط این نیروها به اسارت این گروه در آمده‌اند. جو بایدن نیز روز گذشته درباره این حمله حماس گفت، چند روز گذشته شاهد تصاویری از خشونت وحشتناک و «شیطانی» بوده است که به مراتب از اقدامات گروه حکومت اسلامی٬ «داعش»٬ در عراق و سوریه، «هولناک‌تر» است.

وزیر خارجه ایران در ادامه تصریح کرد: «با مقامات لبنانی درباره وضعیت غزه گفت‌وگو خواهم کرد. ایران به شدت به حمایت سیاسی و رسانه‌ای خود از مقاومت فلسطین ادامه می‌دهد.»

در حالی حسین امیرعبداللهیان از احتمال باز شدن جبهه جدیدی علیه اسرائیل خبر داده است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته با اشاره به استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در دریای مدیترانه و منطقه در واکنش به حملات روز شنبه حماس به اسرائیل اظهار داشت: «ما به صراحت به ایرانی‌ها اعلام کردیم که مراقب باشید.»

روزنامه یدیعوت آحرونوت دوشنبه شب گزارش داد اسرائیل به حزب‌الله لبنان هشدار داده که اگر در کنار حماس وارد جنگ شود، این گروه و رهبرانش «تمامی قدرت ارتش اسرائیل را در کنار توان ناو دریایی آمریکا که در راه منطقه است»، مشاهده خواهند کرد.

این روزنامه نوشت هشدار اسرائیل از طریق فرانسه برای دبیرکل حزب‌الله لبنان فرستاده شده است.

یدیعوت آحرونوت افزود٬ اسرائیل در این پیام تأکید کرده که اگر حزب‌الله در کنار حماس بایستد و جبهه دیگری علیه اسرائیل بگشاید، اسرائیل واکنشی سخت نشان خواهد داد.

این در حالی است که حملات اسرائیل به غزه پنجشنبه و بامداد جمعه تشدید شده است و این حملات تاکنون بیش از یک هزار و پانصد نفر کشته برجای گذاشته و صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه‌اشان شده‌اند .

سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد بیش از ۴۲۳ هزار نفر در حال حاضر به دلیل حمله نظامی اسرائیل به غزه مجبور شدند که خانه‌های خود را در غزه ترک کنند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید تعداد آوارگان غزه در اواخر روز پنجشنبه بیش از ۸۴ هزار نفر دیگر افزایش یافت و اکنون به ۴۲۳ هزار و ۳۷۸ نفر رسیده است.

این نهاد سازمان ملل همچنین در درخواستی اضطراری از جامعه بین‌المللی خواست ۲۹۴ میلیون دلار کمک برای رسیدگی به «فوری‌ترین نیازهای» مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری اشغالی ارائه کنند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که این بودجه برای کمک به بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر است.

با استفاده از ایرنا، سی‌ان‌ان‌ و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG