لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

سازمان آزادی‌بخش فلسطین دیدار با مقامات آمریکا را تعلیق کرد


دیدار دونالد ترامپ و محمود عباس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر
دیدار دونالد ترامپ و محمود عباس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر

ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی خبر داد که سازمان آزادی‌بخش فلسطین همه تماس‌ها و دیدار نمایندگان خود با مقامات دولت آمریکا را تعلیق کرده است.

آقای المالکی سه‌شنبه ۳۰ آبان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه این اقدام را واکنشی به تهدید آمریکا به بستن دفتر نمایندگی این سازمان در واشینگتن توصیف کرد.

به گفته وی، «اگر آمریکا دفتر نمایندگی ساف را تعطیل کند، دلیلی برای ادامه تماس با آنها نمی بینیم».

صائب عریقات مذاکره کننده ارشد ساف یکشنبه تایید کرد که نامه‌ای از رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا دریافت شده که مجوز فعالیت دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشینگتن را تمدید نکرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شنبه گزارش داده بود که دولت دونالد ترامپ به فلسطینیان هشدار داده است که اگر وارد مسیر جدی مذاکرات با اسرائیل نشوند و به تعقیب قضایی سران اسرائیل ادامه دهند، دفتر ساف در واشینگتن بر اساس یک مصوبه پیشین آمریکایی بسته می‌شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، دولت آمریکا آخرین سخنرانی محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را نقض تهعدات پیشین فلسطینیان تشخیص داده است.

آقای عباس در آن سخنرانی بر لزوم پیگیری تعقیب قضایی مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه به اتهام «جنایت» علیه فلسطینیان به خاطر حمله نظامی سال ۲۰۱۴ به غزه تاکید کرد.

با وجود عدم تمدید مجوز فعالیت دفتر ساف در واشینگتن، دولت دونالد ترامپ از یک مهلت ۹۰ روزه برای اجرایی کردن مصوبه پیشین برخوردار است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، دولت ترامپ به محمود عباس فشار آورده است تا طرح صلحی را که در دوره اخیر در واشینگتن تهیه شده است، بپذیرد.

رسانه‌های اسرائیل و عربی خبر داده بودند که پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی دو هفته پیش زمانی که محمود عباس را به طور ناگهانی به ریاض فرا خواندند، به او گفتند یا باید طرح صلح دولت ترامپ را بپذیرد یا از مقام خود استعفا بدهد.

تهدید آقای عباس از سوی عربستان به پذیرش طرح دولت ترامپ یا کناره‌گیری از رهبری فلسطینیان در حالی است که یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، یکشنبه این هفته برای نخستین بار فاش کرد که عربستان و اسرائیل «از مدتی پیش تماس‌های محرمانه داشته‌اند».

جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ و جیسون گرینبلات فرستاده ویژه آمریکا در نزاع اسرائیلی- فلسطینی در ده ماه گذشته چند بار به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر کرده و جنبه‌های این نزاع دیرینه خاورمیانه را بررسی کرده‌اند.

نیویورک تایمز ده روز پیش نوشته بود، طرح واشینگتن که بر اساس سفرهای کوشنر و گرینبلات تهیه شده است، در حال تکمیل است و به زودی به سران اسرائیل و فلسطینیان ارائه می‌شود.

بنیامین نتانیاهو نیز یکشنبه این هفته در نشست دولت خود بدون اشاره به جزییات طرح آمریکا، گفت اولین ملاک برای او در پذیرش هر طرحی، مسائل امنیتی اسرائیل است.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته جزییاتی از طرح آمریکا را منتشر کرده و نوشتند که این برنامه اکثر درخواست‌های مهم فلسطینیان را لحاظ نکرده و از جمله بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ نیست و به جای آن، پیشنهادهای «ابتکاری تازه‌ای» ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود عباس خود سه‌شنبه ۳۰ آبان در سخنرانی در پارلمان اسپانیا بر تعهد به رسیدن به «صلح تاریخی» بر اساس تلاش های دولت ترامپ تاکید کرد.

اما آقای عباس در سخنانش در مادرید به گزارش‌های رسانه ای در مورد جزییات طرح صلح تهیه شده از سوی آمریکا یا تنش جدید میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین با دولت واشگیتن اشاره نکرد.

XS
SM
MD
LG