لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

ده‌ها تن از جمله «دو عضو ارشد حماس» در حمله هوایی سنگین اسرائیل به رفح کشته شدند


منطقه‌ای که اسرائیل خدف حمله هوایی قرار داد، از جمله محل استقرار چادرهای برخی آوارگان جنگ غزه بود
منطقه‌ای که اسرائیل خدف حمله هوایی قرار داد، از جمله محل استقرار چادرهای برخی آوارگان جنگ غزه بود

منابع بیمارستانی فلسطینی می‌گویند که در حملات هوایی یکشنبه‌شب ارتش اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه، دستکم ۴۵ نفر کشته شدند، چادرهای آوارگان جنگ غزه هدف قرار گرفت و «تعدادی» نیز در شعله‌های آتش گرفتار شدند.

آمار تلفات این حمله صبح روز دوشنبه ۷ خرداد ابتدا ۳۵ نفر اعلام شده بود.

ارتش اسرائیل این حمله را تأیید کرده و گفته که حمله به یکی از تاسیسات حماس صورت گرفته و دو شبه‌نظامی ارشد حماس را کشته است. وزارت دفاع اسرائیل هویت این دو عضو حماس را «یاسین ربیع» و «خالد نقار» معرفی کرده است.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه حماس است گفته که کشته‌ها بیشتر از زنان و کودکان هستند و ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند.

این حملات به رفح دو روز پس از آن صورت گرفت که دیوان بین‌المللی دادگستری از اسرائیل خواست به حملات نظامی خود به رفح پایان دهد.

دولت جو بایدن نیز بارها از دولت بنیامین نتانیاهو خواسته که از حمله به رفح خودداری کند و حتی جلو ارسال یک بسته نظامی کمک به اسرائیل را گرفت تا از آسیب بیشتر به رفح جلوگیری کند.

شهر رفح که در منتهی‌الیه جنوب نوار غزه قرار دارد، محل زندگی بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه قبل از آغاز جنگ بین اسرائیل و گروه افراطی حماس است. صدها هزار نفر نیز پس از آغاز جنگ به این منطقه پناه برده بودند.

حماس در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

ده‌ها هزار نفر از آوارگان جنگ غزه به‌رغم هشدارهای اسرائیل همچنان در این منطقه باقی مانده‌اند و بسیاری نیز به دیگر نقاط فرار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فیلم‌های منتشر شده از محل بمباران حاکی از یک حمله هوایی سنگین و خسارت فراوان است.

ارتش اسرائیل می‌گوید در حال بررسی گزارش‌های مربوط به آسیب دیدن غیرنظامیان است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر فلسطین اعلام کرد که با ادامه جستجو و عملیات نجات در محله «تل‌السلطان» رفح در حدود دو کیلومتری شمال غربی مرکز شهر، احتمال افزایش تعداد کشته‌ها وجود دارد.

به گفته این نهاد، اسرائیل این محل را به عنوان «منطقه بشردوستانه» تعیین کرده بود. این محله جزو مناطقی نیست که ارتش اسرائیل در اوایل ماه جاری میلادی دستور تخلیه آن‌ها را صادر کرده بود.

حمله هوایی یکشنبه‌شب اسرائیل ساعاتی پس از آن صورت گرفت که گروه افراطی حماس از نوار غزه اقدام به راکت‌پراکنی به خاک اسرائیل کرد که برای نخستین بار از ژانویه گذشته تاکنون آژیرهای حمله هوایی را در این کشور به صدا درآورد.

گزارشی مبنی بر تلفات انسانی بر اثر راکت‌پراکنی حماس منتشر نشده است. شاخه نظامی این گروه مسئولیت حمله را بر عهده گرفته است.

ارتش اسرائیل می‌گوید هشت پرتابه پس از شلیک از منطقه رفح وارد خاک اسرائیل شد که «تعدادی» از آن‌ها رهگیری و منهدم شدند و پرتابه نیز منهدم شد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و گروه حماس، بیش از ۳۶ هزار فلسطینی کشته شده‌اند. این نهاد وابسته به حماس آمار کشته‌ها را به تفکیک غیرنظامیان و شبه‌نظامیان اعلام نمی‌کند.

اسرائیل گروه حماس را مسئول کشته شدن غیرنظامیان می‌داند زیرا به گفته آن، «شبه‌نظامیان در مناطق پرتراکم و مسکونی دست به عملیات می‌زنند».

حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و با کمبود مواد غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. مقام‌های سازمان ملل می‌گویند که بخش‌هایی از نوار غزه دچار قحطی شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیانیه وزارت دفاع اسرائیل و رادیوفردا/ ک. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG