لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

«وضعیت اضطراری» در منطقه مرزی روسیه پس از حملات پهپادی اوکراین


تصویر آرشیوی از حمله اوکراین به زیرساخت‌های روسیه
تصویر آرشیوی از حمله اوکراین به زیرساخت‌های روسیه

مقامات محلی می‌گویند در پی حمله پهپادی منتسب به اوکراین که موجب آتش‌سوزی در یک انبار مهمات در منطقه وُرونژ روسیه نزدیک مرز اوکراین شد، در بخش‌هایی از این منطقه وضعیت اضطراری اعلام شد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، الکساندر گوسف، فرماندار این منطقه روز یکشنبه ۱۷ تیرماه خبر داد که پهپادهای اوکراینی توسط سامانه‌های دفاع هوایی روسیه سرنگون شده‌اند و آتش‌سوزی ناشی از سقوط بقایای پهپادها بر روی یک انبار مهمات در ناحیه پودگورنسکی در طول شب روی داده است.

در ویدیوهایی که در پیام‌رسان تلگرام منتشر شده است، دست‌کم یک پهپاد قابل مشاهده است که به سمت انبار مهمات در حرکت است و سپس صدای انفجارهای متوالی شنیده می‌شود و سپس ستون‌هایی از دود سیاه به هوا بلند می‌شود.

با آنکه آقای گوسف ابتدا اعلام کرده بود که به دنبال این حمله هیچ تلفاتی گزارش نشده اما سپس خبر داد که در محل انباری که در حال سوختن است وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

بنابر گزارش‌ها جاده‌ای که به منطقه منتهی می‌شود بسته شده است و مقامات، مرحله انتقال ساکنان منطقه به سوی مراکز اسکان موقت را آغاز کرده‌اند.

اوکراین که زیرساخت‌های انرژی و غیرنظامی‌اش ماه‌ها است بر اثر حملات پهپادها و موشک‌های شدید روسیه ویران شده، متقابلا حمله به تأسیسات صنعتی در خاک روسیه را آغاز کرده و عمدتاً پالایشگاه‌های نفتی را که برای نیروهای نظامی روسیه کار می‌کنند، هدف قرار داده است.

همزمان آژانس اطلاعات نظامی اوکراین روز یکشنبه ۱۷ تیرماه در پیامی در پیام‌رسان تلگرام ادعا کرد که عوامل آنها یک روز پیشتر به یک مرکز لجستیکی در بخشی از دِبالتسِفه، در دونستک که در اشغال روسیه است و محل نگهداری تجهیزات تانک و مهمات بوده، حمله کرده‌اند.

این نهاد همچنین ادعا کرد که یک ایستگاه جنگ الکترونیک ارسال پارازیت را در نوولوهانسک در منطقه اشغالی لوهانسک منهدم شده است.

هرچند که این ادعاها را نمی‌توان به طور مستقل تایید کرد.

نیروی هوایی اوکراین نیز در روز یکشنبه اعلام کرد که سیستم‌های دفاع هوایی کی‌یف، موفق شده حملات موشکی و پهپادی جدید روسیه به چندین منطقه این کشور را در اوایل روز دفع کند.

نیروی هوایی اوکراین در این باره نیز در پیام‌رسان تلگرام گزارش داد که «دشمن با دو موشکی اسکندر-ام و ۱۳ پهپاد شاهد این حملات را انجام داده است».

بر اساس این گزارش ۱۳ پهپاد در مناطق کیرووهرهراد، خارکیف، سومی و پولتاوا سرنگون شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که موشک‌های اسکندر آنها دو پرتابگر اوکراینی برای سامانه‌های موشک‌های سطح‌به‌هوای پاتریوت و یک ایستگاه رادار در روستای یوژْنِه در منطقه اودسا را منهدم کرده‌اند.

با این حال، میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین ادعا کرده که نیروهای روسیه پرتابگرهای طعمه که با هدف فریب مسکو برای شلیک موشک‌های گران قیمت به سوی اهداف جعلی تعبیه شده‌اند را هدف قرار داده‌اند.

ادعاهای هیچ کدام از دو طرف به طور مستقل قابل تایید نیست.

پهپادهای شاهد، هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی است که به هنگام اصابت همه چیز را نابود می‌کنند. تهران بارها متهم شده که صدها فروند پهپاد شاهد را به روسیه برای جنگ این کشور در اوکراین تحویل داده است.

در هفته‌های گذشته ارتش اوکراین بارها از جمله شبه جزیره کریمه را که در اشغال مسکو است هدف حمله موشکی خود قرار داده و به سامانه‌های پدافندی زمین‌به‌هوای روسیه آسیب زده است.

در مقابل، روسیه نیز بارها از شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به اشغال مسکو درآمد، موشک‌های بالیستیک به جنوب اوکراین پرتاب کرده است.

XS
SM
MD
LG