لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

انجمن قلم آمریکا خواستار «آزادی فوری» توماج صالحی شد


انجمن قلم آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه، ضمن محکوم کردن حکم شش سال حبس برای توماج صالحی، خواننده رپ معترض ایرانی، خواستار آزادی فوری او شد.

یکی از وکلای توماج صالحی، خوانندهٔ معترض بازداشت‌شده در جریان اعتراضات ۱۴۰۱، روز گذشته از ابلاغ حکم قضایی علیه موکلش شامل شش سال و سه ماه حبس به‌ اتهام «افساد فی‌الارض» خبر داد.

انجمن قلم آمریکا می‌گوید٬ صدور حکم شش سال زندان برای توماج صالحی آن هم تنها به خاطر اجرای موسیقی اعتراضی و تشویق معترضان، امری «بی‌رحمانه» است.

مدیر گروه «ارتباط با هنرمندان در معرض خطر» انجمن قلم آمریکا نیز گفت: «حکم سنگین صادر شده برای (توماج) صالحی نمونه بارزی از اقدامات وحشیانه مقامات ایرانی است.»

جولی تربو افزود: «تحت تعقیب قرار دادن اهالی موسیقی، صرفاً به دلیل بیان خلاقانه و آزادانه آنها غیرقابل قبول است. اگرچه صدور این حکم باعث خارج شدن او از سلول انفرادی شده است، اما همچنان نگران امنیت و سلامتی او هستیم. ما خواستار آزادی فوری و رفع تمامی اتهامات علیه وی هستیم.»

انجمن قلم آمریکا در ادامه گفته است که توماج صالحی از زمان بازداشت، به شدت شکنجه شده، و از مراقبت‌های پزشکی و هر گونه فرصتی برای ملاقات با خانواده خود محروم بوده است.

این انجمن قلم آمریکا در بیانیه خود فقدان دادرسی عادلانه در جریان محاکمه توماج صالحی را محکوم کرده و خواستار شفافیت درباره فرایند محاکمه او و دادگاه‌های سایر زندانیان عقیدتی در ایران شده است.

در این بیانیه همچنین به وضعیت سامان یاسین (صیدی)، خواننده زندانی در ایران اشاره شده است. دادگاه انقلاب تهران این خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران را به اتهام «محاربه» به «اعدام» محکوم کرد، اما این حکم در دیوان عالی کشور نقض شد. حکم سامان یاسین اکنون در انتظار رسیدگی مجدد است.

انجمن قلم آمریکا تصریح کرده است٬ ایران یکی از بدترین نقاط دنیا برای آزادی بیان، و بزرگترین زندان نویسندگان زن در جهان است.

توماج صالحی روز هشتم آبان پارسال در بحبوحه اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد. او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است، در روزهای پیش از دستگیری مخفیانه زندگی می‌کرد و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

این خوانندۀ رپ تا مدت‌ها از داشتن وکیل محروم بود و امیر رئیسیان، وکیل او، دی‌ماه پارسال برای اولین بار از دسترسی به تنها یکی از چهار جلد پروندهٔ موکل خود خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG