لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

پزشکیان دو «متهم اقتصادی» را به عنوان معاونان خود معرفی کرد


مسعود پزشکیان (چپ) در مراسم معارفه حمید پورمحمدی به عنوان رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه ایران
مسعود پزشکیان (چپ) در مراسم معارفه حمید پورمحمدی به عنوان رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه ایران

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در ادامه کار تشکیل دولت خود، چند انتصاب تازه انجام داد و از جمله حمید پورمحمدی را به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد که نام او در یک پرونده اقتصادی به میان آمده و مدتی هم بازداشت شده بود.

مسعود پزشکیان که هنوز کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی نکرده، روز یکشنبه ۱۴ مرداد علی طیب‌نیا را به عنوان مشاور عالی، و شهرام دبیری را به عنوان معاون امور مجلس انتخاب کرد.

آقای طیب‌نیا از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت حسن روحانی بود و در دوره‌های مختلف نیز عضو شورای پول و اعتبار بوده است. از او به عنوان جدی‌ترین گزینه معاون اولی پزشکیان نام برده می‌شد اما در نهایت محمدرضا عارف به این سمت انتخاب شد.

شهرام دبیری نیز که استاد دانشگاه تبریز است، سابقه عضویت در شورای شهر تبریز و شورای عالی استان‌ها را در کارنامه خود دارد. خبرگزاری ایرنا در خرداد ۱۳۹۹ گزارش داد که آقای دبیری به اتهام فساد مالی در مقام رئیس شورای شهر تبریز از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شده است.

رسانه‌های ایران بعد گزارش دادند که او از این اتهام تبرئه و حتی صلاحیتش برای دوره ششم انتخابات شوراها تایید شد.

اما پر سروصداترین انتصاب رئیس‌جمهور اسلامی ایران در روز یکشنبه، معرفی حمید پورمحمدی به عنوان معاون پزشکیان و رئیس سازمان برنامه و بودجه بود که نام او در اوایل آبان ۱۳۹۰ در پرونده اختلاس «سه هزار میلیارد تومانی» مطرح شد و برای مدتی نیز بازداشت شد، اما بعد در اواخر آذر همان سال به قید وثیقه آزاد شد.

در این پرونده نام هفت بانک و چند مقام دولتی از جمله آقای پورمحمدی به میان آمد و جنجال زیادی در فضای سیاسی ایران ایجاد کرد. در جریان رسیدگی به این اختلاس، مه‌آفرید خسروی، سهامدار اصلی بانک آریا، به عنوان متهم اصلی پرونده اعدام شد.

حمید پورمحمدی که سابقه کار در وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه را دارد، حتی تا قائم مقامی رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز پیش رفت.

به نوشته روزنامه سازندگی، آقای پورمحمدی بیشتر یک تکنیسین اقتصادی است و به‌نوعی دولت‌های گذشته را به دولت چهاردهم پیوند می‌دهد.

XS
SM
MD
LG