لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

نامه پزشکیان به مخبر در میانهٔ نگرانی از «استخدام‌‌ها» در دولت سیزدهم


مسعود پزشکیان در نامه‌ای به سرپرست ریاست‌جمهوری خواستار آن شد که تا زمان رسمی شدن ریاست‌جمهوری خود و روی کار آمدن دولت جدید، دولت سیزدهم از «عزل و نصب» و هرگونه «استخدام» افراد جدید خودداری کند.

در این نامه که روز سه‌شنبه ۱۹ تیر در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های رسمی ایران منتشر شده است، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم از محمد مخبر خواسته است مصوبات دولت سیزدهم که «بار یا آثار مالی» دارند و هنوز ابلاغ نشده‌اند، پس از هماهنگی با او ابلاغ شوند.

در روزهای اخیر برخی حامیان آقای پزشکیان از آنچه استخدام‌های گسترده در فاصله برگزاری انتخابات تا روی کار آمدن دولت چهاردهم خواندند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

علی‌اصغر شفیعیان، مدیر وب‌سایت «انصاف‌نیوز» و از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به مسعود پزشکیان، از استخدام افرادی در «خبرگزاری‌های دولتی» خبر داده است.

این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان روز دوشنبه اعلام کرد تا زمان «تنفیذ» حکم ریاست‌جمهوری آقای پرشکیان توسط رهبر جمهوری اسلامی، محمد مخبر مدیریت قوه مجریه ایران را برعهده خواهد داشت.

هادی طحان نظیف به خبرگزاری ایسنا همچنین گفت که کار شورای سه نفره متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه بعد از برگزاری انتخابات و با گذشت ۵۰ روز از مرگ ابراهیم رئیسی «عملاً پایان یافته است».

این شورا روز ۳۱ اردیبهشت با دستور علی خامنه‌ای کار خود را آغاز کرده بود.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، پیروزی منتخب انتخابات ریاست‌جمهوری تنها زمانی رسمیت می‌یابد که رهبر حکومت او را «تنفیذ» کند و سپس او با سوگند خوردن (تحلیف) به شکل رسمی رئیس‌جمهور خواهد بود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که مراسم تحلیف مسعود پزشکیان «نیمه اول مرداد ماه» بعد ار برگزاری مراسم تنفیذ برگزار خواهد شد.

به این ترتیب محمد مخبر به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم بعد از برگزاری انتخابات همچنان حدود یک ماه مسئولیت قوه مجریه را برعهده خواهد داشت.

در پی ابراز نگرانی‌ از احتمال اقداماتی مانند صرف بودجه یا استخدام افراد جدید، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که آقای مخبر خرداد ماه بخشنامه‌ای در این زمینه صادر کرده است.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت رئیسی روز دوشنبه با تأیید این مسئله گفت: «بر اساس این ابلاغیه، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند تا زمان استقرار دولت چهاردهم از هرگونه تغییر در ساختارهای سازمانی، جابه‌جایی نیروی انسانی و نقل و انتقال اموال دولتی، اعمال آیین‌نامه جدید، تغییر در تعرفه‌ها و عوارض و هرگونه اقدامات خارج از ضوابط و مقررات، خودداری نمایند.»

تصویر منتشر شده از بخشنامه منسوب به سرپرست ریاست‌جمهوری محتوای مشابهی داشت که تاریخ ثبت‌شده بر آن ۱۲ خرداد را نشان می‌داد.

این در حالی است که روز دوشنبه محمدجواد آذری جهرمی، عضو ستاد مسعود پزشکیان، در واکنش به خبر تشکیل «شورای سیاستگذاری دولت چهاردهم» به‌منظور «انتخاب وزرا و تعیین راهبردهای» دولت مسعود پزشکیان، این خبر را «جعلی» خواند.

او افزود که روال انتخاب وزرای کابینه جدید توسط آقای پزشکیان به‌زودی اعلام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG