لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

پزشکیان بر حمایت از گروه‌های «مقاومت» در خاورمیانه تأکید کرد


رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که مسعود پزشکیان، پیروز چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، بر حمایت از گروه‌های نیابتی ایران و تقویت روابط با روسیه تأکید کرده است.

آقای پزشکیان روز دوشنبه ۱۸ تیر در پیامی به حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، که پاسخی به پیام تبریک او به شمار می‌رود، با اشاره به پشتیانی جمهوری اسلامی از «مقاومت» گفته است این حمایت « با قدرت تداوم خواهد داشت».

مقام‌های جمهوری اسلامی به گروه‌های نیابتی ایران در منطقه خاورمیانه مانند حزب‌الله لبنان، گروه افراطی حماس، حوثی‌های یمن و گروه‌های شیعه شبه‌نظامی در عراق لقب «محور مقاومت» داده‌اند.

رئیس‌جمهور منتخب ایران همچنین اسرائیل را به اعمال «سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایتکارانه» علیه فلسطینی‌ها و دیگر ملت‌های منطقه خاورمیانه متهم کرده است.

خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشته است که این اظهارنظر نشان می‌دهد سیاست‌های منطقه‌ای ایران در دولت «تقریبا میانه‌رو» مسعود پزشکیان «بی‌تغییر» خواهد ماند.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با برنده انتخابات ایران، ضمن تبریک پیروزی، از او دعوت کرده است در احلاس بعدی بریکس در شهر کازان روسیه شرکت کند.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در این مکالمه تلفنی گفته است: «برای روابط با کشور دوست و همسایه روسیه اهمیت زیادی قائل هستیم و بی‌تردید این روابط را تقویت خواهیم کرد.»

او بر همکاری دوجانبه تهران و مسکو در سازمان‌ها و پیمان‌هایی مانند شانگهای، بریکس و اوراسیا تأکید کرده است.

مسعود پزشکیان در مبارزات انتخاباتی هرچند بر پیروی از سیاست‌های کلی مدنظر رهبر جمهوری اسلامی تأکید می‌کرد، اما از مدافعان توافق هسته‌ای ایران موسوم به «برجام» بود و به شکل غیرمستقیم سیاست گردش به شرق دولت ابراهیم رئیسی را زیر سوال می‌برد.

او همچنین خواستار پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف شده و در این باره گفته بود: «توافقنامه‌هایی که با چین و روسیه انجام دادیم، چرا آنها این تفاهمات را انجام نمی‌دهند؟ تا ما مشکل خود را در روابط بین‌المللی حل نکنیم آن‌ها هم با ما کار نمی‌کنند.»

XS
SM
MD
LG