لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

پزشکیان در نیویورک: نمی‌خواهیم عامل بی‌ثباتی منطقه باشیم


مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های آمریکایی در نیویورک، اسرائیل را متهم کرده که به دنبال گسترش جنگ در خاورمیانه است و برای کشاندن ایران به یک درگیری گسترده‌تر «دام» پهن کرده است.

او روز دوشنبه دوم مهرماه در این نشست، به کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در جریان سفر به تهران اشاره کرد و آن را بر اساس تمام قوانین بین‌المللی محکوم دانست.

آقای پزشکیان در این زمینه گفت: «در روز بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری بنده، این رژیم برای گسترده کردن دامنه جنگ در منطقه، اقدام به ترور شهید هنیه، مهمان ما کرد و به رغم تلاش‌های بسیار برای جلوگیری از پاسخ ما و وعده توقف بمباران‌ها در غزه و آتش‌بس روز به روز بر شدت حملات و جنایات افزوده شده است».

او سپس به خبرنگاران رسانه‌های خارجی گفت که جمهوری اسلامی ایران قطعا پاسخ این اقدام اسرائیل را خواهد داد اما اضافه کرد که تهران نمی‌خواهد عامل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه باشد.

کشتن اسماعیل هنیه، که تهران و گروه حماس، اسرائیل را مقصر آن دانسته‌اند، ترس از درگیری مستقیم بین تهران و دشمن اصلی‌اش اسرائیل را افزایش می‌دهد. این در حالی است که منطقه درگیر جنگ اسرائیل در غزه و تشدید درگیری‌ها در لبنان است.

آقای پزشکیان در ادامه سخنان خود در روز دوشنبه با رسانه‌های خارجی گفت: «به ما گفته شد ظرف یک هفته توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس برقرار خواهد شد، اما آن هفته هرگز فرا نرسید و در عوض اسرائیل حملات خود را گسترش داد.»

حماس از سوی آمریکا و کشورهای غربی گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

او حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در پاسخ به حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را نشان‌دهنده توانمندی‌های دفاعی ایران دانست.

توافق هسته‌ای برقرار شود ذخایر اورانیوم غنی‌شده را کاهش می‌دهیم

هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سه‌شنبه سوم‌ مهرماه تا شنبه هفتم مهرماه برگزار خواهد شد و همچون همیشه، سران کشورها در حاشیه این نشست عمومی،‌ دیدارهای دوجانبه، چند جانبه و رسانه‌ای هم خواهند داشت.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، نیز روز یک‌شنبه، اول مهرماه، برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک شد؛ این نخستین حضور او در سازمان ملل به عنوان رئیس جمهور ایران به شمار می‌آید.

بخشی از سوال‌های خبرنگاران از مسعود پزشکیان در نشست با خبرنگاران رسانه‌های خارجی به برنامه هسته‌ای ایران و سوال‌هایی پیرامون برجام اختصاص داشت.

رئيس دولت چهاردهم در پاسخ به این پرسش‌ها گفت که اگر توافق هسته‌ای دوباره برقرار شود ایران به سطح پایین‌تر غنی‌سازی اورانیوم باز خواهد گشت و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را نیز کاهش خواهد داد.

او بار دیگر تاکید کرد که سلاح‌های کشتار جمعی در ایران و ساختار نظامی جمهوری اسلامی جایی ندارند.

مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن و تهران برای احیای توافق هسته‌ای در دوران دولت ابراهیم رئیسی به طور کامل متوقف شد.

این در حالی که ایران هنوز به طور رسمی بخشی از توافق است، اما به دلیل تحریم‌های مجدد آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از تعهدات خود برای رعایت برجام به طور چشمگیری کاسته است.

با استفاده از رویترز، ایسنا و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG