لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

فایزر آزمایش بالینی نمونه جدید قرص روزانه کاهش وزن را آغاز می‌کند


بهای سهام فایزر به‌دلیل کاهش چشمگیر فروش واکسن کووید و نگرانی از تاخیر در تولید داروی کاهش وزن به زیر نصف کاهش یافته است
بهای سهام فایزر به‌دلیل کاهش چشمگیر فروش واکسن کووید و نگرانی از تاخیر در تولید داروی کاهش وزن به زیر نصف کاهش یافته است

شرکت دارویی فایزر می‌گوید مرحله آزمایش بالینی نمونه جدیدی از قرص کاهش وزن این شرکت به نام «دانوگلیپرون» در ماه‌های آینده آغاز می‌شود.

این دارو برای مصرف یک بار در روز تولید شده و جایگزین قرص مشابهی از همین نوع دارو خواهد شد که برای مصرف دو بار در روز تولید شده بود.

فایزر روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه گفت نتایج تحقیقات اولیه در مورد قرص جدید کاهش وزن مثبت بوده و در میان بیش از هزار و ۴۰۰ داوطلب بالغ که در مصرف آزمایشی «دانوگلیپرون» شرکت کرده‌اند هیچ موردی از افزایش آنزیم‌های کبدی مشاهده نشده است.

این دارو نیز بخشی از نسل جدید قرص‌های کاهش وزن است که علاوه بر فایزر توسط شرکت‌های «ایلای لیلی» و «نوو نوردیسک» در دست تولید هستند و در مقایسه با داروهای تزریقی برای بیماران روش ساده‌تری خواهد بود.

برخی از کارشناسان تخمین می‌زنند که بازار داروهای کاهش وزن تا اوایل دهه آینده به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

در حال حاضر شرکت «نوو نوردیسک» با محصول خود به نام «وگووی» و شرکت «ایلای لیلی» با دارویی به نام «زپبوند» بر این بازار تسلط دارند.

شرکت فایزر پارسال اعلام کرد که برنامه تولید قرص «دانوگلیپرون» برای مصرف دو بار در روز را لغو کرده چون اکثر دریافت‌کنندگان این دارو در مرحله تجویز آزمایشی دچار عوارض جانبی نظیر تهوع و سرگیجه شده‌اند.

این شرکت قبل از آن نیز روند تولید یک داروی دیگر برای کاهش وزن به نام «لوتیگلیپرون» را که مصرف آن یک بار در روز بود و در برخی از بیماران باعث افزایش حجم آنزیم‌های کبدی شد به‌دلیل ملاحظات ایمنی متوقف کرد.

پس از اعلام خبر مربوط به شروع آزمایش‌های بالینی داروی جدید کاهش وزن، ارزش سهام شرکت فایزر صبح پنجشنبه با ۳.۷ درصد افزایش به ۲۹ دلار و ۳۰ سنت دلار رسید.

بهای سهام فایزر که در دسامبر ۲۰۲۱ به حدود ۶۱ دلار رسیده بود از آن زمان تاکنون به‌دلیل کاهش چشمگیر در فروش واکسن کووید و نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد تأخیر این شرکت در تولید داروی کاهش وزن به زیر نصف کاهش یافته است.

مجموعه داروهای کاهش وزن که در دسته‌بندی علمی «جی‌ال‌پی- ۱ اس» نامیده می‌شوند در اساس برای درمان دیابت نوع ۲ تولید شدند که کار هورمون «جی‌ال‌پی -۱» در بدن را تقلید می‌کند. وظیفه این هورمون تنظیم فشارخون، کند کردن روند هضم و کاهش اشتها است.

چند شرکت دیگر از جمله «آمگن» و «وایکینگ تراپیوتیکس» نیز کار روی تولید داروهای کاهش وزن را آغاز کرده‌اند.

به‌دلیل کاهش چشمگیر فروش واکسن و قرص کووید در مقایسه با اوج همه‌گیری این بیماری، مدیرعامل شرکت فایزر تحت فشار قرار گرفته که با تولید و عرضه داروهای جدید سودآوری و رشد این شرکت را تضمین کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG