لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

پومپئو: کشورهای خاورمیانه خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستند


مایک پومپئو ۲۴ ژوئن در جریان یک کنفرانس خبری که در آن از جمله در مورد ایران سخن گفت؛ در کنار او تصویری در ارتباط با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قرار دارد
مایک پومپئو ۲۴ ژوئن در جریان یک کنفرانس خبری که در آن از جمله در مورد ایران سخن گفت؛ در کنار او تصویری در ارتباط با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قرار دارد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۶ تیر ماه گفته است که کشورهای خاورمیانه خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستند و شورای امنیت باید به حرف آنها گوش کند.

وزارت خارجه آمریکا در توییتی به نقل از مایک پومپئو نوشته است، «از اسرائیل تا خلیج [فارس]، کشورهای در خاورمیانه که در معرض درنده‌خویی ایران بوده‌اند، یک‌صدا می‌گویند: تحریم تسلیحاتی را تمدید کنید. شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئولیت دارد به حرف آنها گوش کند».

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم تسلیحاتی ایران اواخر مهر ماه منقضی می‌شود و آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت، خواستار عدم لغو این تحریم شده است.

مقامات آمریکا طی هفته‌های اخیر مذاکرات گسترده‌ای با قدرت‌های اروپایی داشته‌اند تا حمایت آنها را از قطعنامه پیشنهادی خود برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران جلب کنند.

با این حال چین و روسیه که هر دو هم در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، از قبل اعلام کرده‌ بودند که از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند.

یک هفته پیش در نشست شورای امنیت ملل متحد، وزیر خارجه آمریکا پایان دادن به تحریم‌ها را «خیانت به رسالت سازمان ملل» توصیف کرده بود.

ایران بارها تاکید کرده است که رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ «بخش لاینفک» توافق هسته‌ای است و هر خللی در آن به «واکنش قاطع» تهران می‌انجامد.

با این حال مقام‌های دولت آمریکا، از جمله خود آقای پومپئو، بارها گفته‌اند نمی‌گذارند داد و ستد تسلیحاتی با ایران برقرار شود. آقای پومپئو هفته پیش گفته بود «ایالات متحده صریحا محق است، فارغ از موافقت هر کشور دیگری، تحریم تسلیحاتی [علیه ایران] به اجرا دربیاید».

XS
SM
MD
LG