لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

پومپئو: عربستان قول داده تحقیقات شفافی در مورد خاشقجی انجام دهد


مایک پومپئو به ریاض و آنکارا سفر کرده‌است
مایک پومپئو به ریاض و آنکارا سفر کرده‌است

وزیر خارجه آمریکا که به ریاض و آنکارا رفته بود و قرار است دونالد ترامپ را در جریان مذاکرات مربوط به تحقیقات در مورد جمال خاشقجی بگذارد، از جریان سفر خود ابراز رضایت کرده و می‌گوید عربستان قول داده تحقیقات کامل و شفافی انجام دهد.

مایک پومپئو پس از تـرک ریاض، دیدار و گفت‌وگوهای خود با مقام‌های سعودی را «به‌شکل باورنکردنی موفقیت‌آمیز» توصیف کرد.

آقای پومپئو در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد وضعیت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان که در کنسولگری آن کشور در ریاض ناپدید شده، و این‌که آیا زنده است یا نه گفته «من نمی‌خواهم در مورد هیچ یک از واقعیت‌ها صحبت کنم. آن‌ها هم نمی‌خواستند، چراکه می‌خواهند مجال این را داشته باشند که تحقیقات را به شکل کامل به پایان برسانند».

وزیر خارجه آمریکا در عین حال می‌گوید با مقام‌های سعودی در مورد «اهمیت انجام به‌موقع تحقیقات و ایجاد اطمینان که تحقیقات شفاف است، به‌طوری که ما بتوانیم آن را تحقیقاتی کامل قلمداد کنیم» گفت‌وگو کرده‌است. او سپس افزوده «آن‌ها این اطمینان را دادند که تحقیقات را کامل خواهند کرد و من در این مورد روی آن‌ها حساب می‌کنم».

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اخیرا با اشاره به سفر پومپئو، به عربستان و ترکیه برای بررسی موضوع ناپدید شدن خاشقجی، گفته: «گزارش کاملی» از او خواهم گرفت. ترامپ تاکید کرده واشینگتن قصد ندارد قضیه ناپدید شدن خاشقجی را «لاپوشانی کند» و ابراز امیدواری کرده است که خانواده سلطنتی عربستان در این پرونده دست نداشته باشند.

روز گذشته هیئت تحریریه روزنامه واشینگتن‌پست، که خاشقجی برای آن یادداشت می‌نوشت و برخی نظرات منتقدانه خود در مورد محمد بن سلمان را در این روزنامه بازتاب داده، پرسیده بود «چرا دولت ترامپ سعی در پاک کردن آشفتگی‌های عربستان سعودی دارد؟».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفت «ما عمق ماجرا را روشن خواهیم کرد. امیدوارم که پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی از این ماجرا اطلاعی نداشته‌ باشند. به نظر من این عامل بسیار مهمی است».

مایک پومپئو تاکید کرده آمریکا و عربستان روابط بسیار مهمی دارند، از جمله همکاری‌ها برای مقابله با ایران، اما «اگر کشوری در اقدامات غیرقانونی دست داشته باشد، غیر قابل قبول است. هیچ‌کس از چنین اقداماتی دفاع نخواهد کرد. آن‌ها باید سرراست بگویند چه اتفاقی افتاده است».

دیدار ژنرال دانفورد با رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز چهارشنبه با ژنرال فیاض بن حامد الرویلی، رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان، دیدار کرد.

هرچند این دیدار دو هفته پس از ناپدیدشدن خاشقجی و پرسش‌های مطرح‌شده در مورد سرنوشت او انجام شده، اما ژنرال دانفورد از پاسخ به پرسش‌ها در مورد مذاکره احتمالی در این مورد با ژنرال الرویلی، خودداری کرده‌است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته طرح این موضوع که آیا ناپدیدن شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی بر روابط میان ارتش‌های دو کشور پیامدهایی خواهد داشت، نابهنگام است.

تعویق سفر وزیر خارجه آلمان به عربستان

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، مقام دیگری‌ست که اخیرا سفر خود را به عربستان سعودی به تعویق انداخته است. پیش از او رئیس صندوق بین‌المللی پول و برخی سرمایه‌داران و چهره‌های مالی دیگر نیز سفر خود را معلق کرده و یا به تعویق انداخته بودند.

آقای ماس به خبرنگاران گفته «فعلا منتظر خواهیم ماند».

او موضوع ناپدیدن شدن جمال خاشقجی را «شدیدا نگران‌کننده» توصیف کرده و خواستار توضیحاتی سریع و کامل در این مورد شده‌است.

جمال خاشقجی نهم مهر ماه در کنسولگری عربستان ناپدید شد. مقام‌های ترکیه می‌گویند مدارکی دارند که او در کنسولگری کشته و پیکرش تکه‌تکه شده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا از ترکیه خواسته این مدارک صوتی و تصویری را منتشر کند. عربستان می‌گوید خاشقجی اندکی پس از ورد به کنسولگری از آن خارج شده‌است.

«تحقیقات دوباره» پلیس ترکیه در کنسولگری

​تیمی از کارآگاهان پلیس ترکیه برای دومین بار وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده‌اند. یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه می‌گوید نیروهای پلیس را دیده که روز چهارشنبه وارد این ساختمان شده‌اند. رسانه‌های ترکیه نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، پلیس ترکیه تحقیقاتی نیز در محل سکونت کنسول عربستان در استانبول انجام داده‌است.

محمد العتیبی، کنسول عربستان در استانبول، دو روز پیش استانبول را به مقصد ریاض ترک کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید شماری نزدیک به ده نفر از نیروهای پلیس ترکیه دیروز به کنسولگری رفته‌اند و متخصصان پزشک قانونی نیز در میان آن‌ها بودند.

روز گذشته روزنامه ینی‌شفق، روزنامه‌ای بسیار نزدیک به دولت ترکیه، یک فایل صوتی را منتشر کرد که مدعی‌ست در برگیرنده صداهایی از از لحظات شکنجه و قتل خاشقجی در کنسولگری است. مقام‌های سعودی هنوز واکنشی به این فایل نشان نداده‌اند.

اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه، ین‌شفق، ان‌بی‌سی|ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG