لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

پومپئو: آمریکا از تمام ابزارهای سیاسی و اقتصادی علیه مادورو استفاده خواهد کرد


اعتراضات در ونزوئلا ادامه دارد، همزمان این کشور با قطعی برق، مشکل در سیستم آب‌رسانی و مخابرات روبه‌رو شده‌است
اعتراضات در ونزوئلا ادامه دارد، همزمان این کشور با قطعی برق، مشکل در سیستم آب‌رسانی و مخابرات روبه‌رو شده‌است

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید واشینگتن برای «پاسخگو کردن» نیکلاس مادورو و حامیان او، از تمامی ابزارهای سیاسی و اقتصادی استفاده خواهد کرد.

ایالات متحده که خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت آن کشور به‌رسمیت می‌شناسد، در کنار بیش از ۵۰ کشور دیگر، خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا است.

تازه‌ترین اظهارات مایک پومپئو در مورد ونزوئلا، در مرز کلمبیا و ونزوئلا، و در پایان سفر سه روزه وزیر خارجه ایالات متحده بیان شده‌است؛ سه مقصد دیگر این سفر شیلی، پرو و پاراگوئه بودند.

آمریکا در تلاش بود تا همراه شماری دیگر از کشورهای مخالف مادورو، کاروان‌هایی حامل کمک‌های اولیه را از طریق مرزهای ونزوئلا به آن کشور برساند. نیکلاس مادورو این اقدام را «زمینه‌چینی» برای کودتا توصیف کرده بود و در نهایت نیروهای نظامی حامی او جلوی ورود کاروان‌ها را گرفتند.

طی هفته‌های اخیر ونزوئلا با بحران گسترده ناشی از قطع سراسری برق، مشکلات در آب‌رسانی و سیستم‌های مخابراتی روبه‌رو شده‌است.

نیکلاس مادورو، انگشت اتهام در مورد بحران اقتصادی و شرایط فعلی را به‌سوی ایالات متحده گرفته و می‌گوید این اقدامات برای سرنگون کردن دولت او است. خوان گوایدو و مخالفان، دولت را مسئول بحران می‌دانند و می‌گویند ناکارآمدی آن در سال‌های اخیر، وضعیت فعلی را به‌وجود آورده است.

گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا، ریاست‌جمهوری مادورو را «نامشروع» می‌داند و خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت سوگند خورده‌است.

مایک پومپئو روز یک‌شنبه در مرز ونزوئلا گفت «ایالات متحده به استفاده از تمامی ابزارهای سیاسی و اقتصادی برای کمک به مردم ونزوئلا، ادامه می‌دهد».

او در جمع شماری از مهاجران ونزوئلایی افزوده است واشینگتن از «تحریم، رد روادید و دیگر ابزارها» استفاده خواهد کرد تا «حکومت و حامیانش را به‌خاطر فساد و سرکوب دمکراسی، پاسخگو کند».

آمریکا تا کنون نیز مجموعه‌ای از تحریم‌های مختلف را علیه دولت مادورو اعمال کرده‌است. روز جمعه ایالات متحده چهار شرکت و ۹ فروند کشتی را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از مادورو خواست تا از مقام خود کناره‌گیری کند تا وضعیت در کشور به‌حالت عادی بازگردد. مادورو که همچنان از حمایت بخش قابل توجهی از نیروهای نظامی ونزوئلا برخوردار است، تا کنون به خواسته‌ها برای کناره‌گیری توجهی نشان نداده‌است.

بیش از سه میلیون تن از شهروندان ونزوئلا، در پی مشکلات گسترده اقتصادی، ابـرتورم، کمبود مواد خوراکی، بهداشتی و پزشکی و بحران اقتصادی، کشور خود را ترک کرده‌اند.

رویترز، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG