لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

پاپ فرانسیس فاش کرد واتیکان در جریان «آزارهای جنسی» آبه پی‌یر بوده است


پاپ فرانسیس آبه‌ پی‌یر را «گناهکار وحشتناک» توصیف کرد
پاپ فرانسیس آبه‌ پی‌یر را «گناهکار وحشتناک» توصیف کرد

رهبر کاتولیک‌های جهان در واکنش به افشاگری‌ها درباره «آزارهای جنسی» آبه پی‌یر، معروفترین روحانی مسیحی قرن بیستم فرانسه، فاش کرد که واتیکان دست‌کم پس از مرگ آبه پی‌یر در سال ۲۰۰۷ از این اقدامات او مطلع بوده است.

پاپ فرانسیس همچنین آبه‌ پی‌یر را «گناهکار وحشتناک» توصیف کرد.

چند هفته پس از جنجال‌ها درباره افشاگری علیه آبه‌ پی‌یر، که با اقدامات انسان‌دوستانه‌اش برای بی‌خانمانان محبوبیتی زیاد دارد، اکنون عالی‌رتبه ترین مقام در کلیسای کاتولیک نسبت به این پرونده واکنش نشان داده است.

پاپ فرانسیس روز جمعه در راه بازگشت از سفرش به شرق آسیا در هواپیما به خبرنگاران گفت: «آدم‌های خوب، افرادی که کار نیک انجام می‌دهند - شما به آبه پی‌یر اشاره کردید، که با وجود تمام خوبی‌هایی که انجام داد، معلوم شد این شخص گناهکار وحشتناکی بوده است. این شرایط انسانی ماست. نباید بگوییم "بیایید آن را بپوشانیم، آن را بپوشانیم تا دیده نشود."»

پاپ فرانسیس روز جمعه در راه بازگشت از سفرش به شرق آسیا در هواپیما
پاپ فرانسیس روز جمعه در راه بازگشت از سفرش به شرق آسیا در هواپیما

او تاکید کرد: «گناهان عمومی، عمومی هستند و باید محکوم شوند.»

پس از آن که در ماه ژوئیه هفت زن فاش کردند که مورد سوءاستفاده جنسی آبه پی یر قرار گرفتند، جمعه گذشته نیز ۱۷ شهادت جدید در این زمینه منتشر شد.

بر اساس این شهادت‌ها، یکی از قربانیان خشونت‌های جنسی آبه پی‌یر در زمانی که قربانی این خشونت‌ها شد، هشت ساله بود.

پاپ هشدار داد که تجاوز جنسی به کودکان و خردسالان جرم است و نه تنها باید در مقابل سوءاستفاده‌های جنسی بلکه درباره هر نوع سوءاستفاده ای اقدام کرد.

او گفت: ««به عنوان مثال، آبه پی‌یر مردی است که کارهای خوبی انجام داد، اما گناهکار نیز بود. ما باید در مورد این چیزها به وضوح صحبت کنیم، نه اینکه آنها را پنهان کنیم. مبارزه با سوءاستفاده چیزی است که همه ما باید در آن مشارکت داشته باشیم، نه تنها علیه سوءاستفاده جنسی، بلکه در برابر انواع سوءاستفاده‌ها.»

اکنون پرسشی که در پرونده خشونت‌های جنسی آبه پی‌یر بیش از هر چیزی مطرح است این است که چرا برخی از اطرافیان این کشیش در زمان خود خوشنام، با وجود آگاهی از این خشونتهایش، از گفتن حقایق خودداری کردند.

این خشونت‌ها در بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ یعنی به مدت نیم قرن ادامه داشته و حتی به گفته پاپ، واتیکان نیز در جریان ان قرار گرفته بود.

رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: «واتیکان در مورد آبه پیر چه می دانست؟ نمی دانم واتیکان چه زمانی متوجه شد. نمی دانم چون در آن زمان اینجا نبودم و هرگز به ذهنم خطور نکرد که در این مورد تحقیق کنم. یقیناً پس از مرگ آبه‌ پی‌یر می دانستند، به یقین. اما این که آیا قبل از مرگش هم می‌دانستند، اطلاعی ندارم.»

ورونیک فایه، رییس پیشین سازمان خیریه «امدادهای کاتولیک» درباره این که چرا این سکوت در مورد آبه پی یر حکمفرما بوده ، گفت که آبه پی یر در زمان خود به دلیل شخصیت محکم و رفتار برادرانه ای که داشت به مرور شبیه یک قدیس و به یک موجود غیرقابل نقد تبدیل شد.

او افزود: «برای یک قربانی شکایت کردن از یک قدیس ممکن است به شکایت علیه خود قربانی تبدیل شود.»

آقای پی‌یر که در سال ۲۰۰۷ درگذشت علاوه بر این که دارای جایگاهی مذهبی بود، یکی از نمادهای مهم فرانسه در عرصه مبارزات اجتماعی به شمار می‌رود.

او عضو نهضت مقاومت فرانسه در دوران جنگ جهانی دوم بود و بارها مورد ستایش روسای‌جمهور این کشور قرار گرفت.

۱۷ سال پس از مرگش، او همچنان طرفداران زیادی در میان مسیحیان و حتی به دلیل کارهای انسان‌دوستانه‌اش در میان افراد بی‌دین دارد.

بوسه‌های اجباری، تماس‌های جنسی مکرر با افراد ناتوان جسمی، تماس جنسی با کودکان و اظهاراتی که ماهیتی جنسی داشته، از جمله شهادت‌های جدید علیه ابه پی‌یر است.

بر اساس این شهادت‌ها، این وقایع در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ روی داده و علاوه بر فرانسه، قربانیانی نیز در آمریکا، مراکش و سوئیس در این زمینه شهادت داده‌اند.

این افراد شامل کارمندان مکان‌هایی که آبه پی‌‌یر در آن‌ها اقامت داشته، اعضای خانواده‌های نزدیک به این کشیش یا حتی افراد عادی هستند که در جریان رویدادها و ملاقات‌های عمومی با آبه پی‌یر برخورد داشتند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ م.ت/ ع.م
XS
SM
MD
LG