لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

نتیجه کاهش ساعت اداری در ایران: جبران تنها ۵ تا ۷ درصد کسری برق


آمارهای ارائه شده توسط یک مقام ارشد وزارت نیرو نشان می‌دهد با کاهش چشمگیر ساعات اداری در روز شنبه، تنها کمتر از ۷ درصد از کسری برق کشور جبران شده است.

حامد احمدی، مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) می‌گوید یک‌هزار مگاوات صرفه جویی ناشی از تعطیلی زودهنگام ادارات در روز شنبه ۶ مرداد محقق شد.

ساعت کاری همه مراکز دولتی روز شنبه شوم مرداد تا ساعت ۱۰ صبح تعیین شده بود.

صرفه‌جویی تنها یک هزار مگاوات با کاهش ساعات اداری در حالی است که رقم کسری برق ایران حدود ۱۴ تا ۱۸ هزار مگاوات در روز عنوان می‌شود و با کاهش ساعات اداری تنها ۵ تا ۷ درصد کسری برق کشور جبران شده است.

آمارهای وزارت نیرو در سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد مصرف معمول برق ادارات حدود ۷۰۰ مگاوات است که در پیک مصرف تابستانی برق و با لحاظ استفاده از سیستم‌های سرمایشی به ۲ هزار مگاوات می‌رسد.

دولت برای جبران کسری هنگفت برق خود ابتدا ساعات اداری را تغییر داد و سپس دست به کاهش ساعات اداری یا تعطیلی ادارات برخی استان‌ها زد.

آقای احمدی در ادامه گفته است ۷۰ هزار اداره در سطح کشور به صورت برخط در حال رصد شدن هستند و هر اداره و سازمانی که محدودیت استفاده از تجهیزات سرمایشی را رعایت نکند، پس از صدور اخطار قطع برق می‌شود.

تاکنون زیان اقتصادی کاهش ساعات اداری یا تعطیلی ادارات و بانک‌ها اعلام نشده است، اما تأمین برق صنایع نیز از ابتدای تابستان نصف شده و طبق ارزیابی‌هایی که رسانه‌ها و فعالان اقتصادی داخلی عنوان کرده‌اند، زیان اعمال محدودیت تحویل برق به صنایع حدود هشت میلیارد دلار است.

دولت سیزدهم از خرداد پارسال و هم‌زمان با اوج‌گیری کسری برق و ناتوانی در تحقق اهداف توسعه نیروگاه‌های جدید، دسترسی کاربران اینترنتی به آمارهای خود را مسدود کرده و دقیقاً مشخص نیست طی سال جاری ظرفیت تولید برق کشور نسبت به پارسال چه تغییری کرده و وضعیت صادرات و واردات برق به چه صورت است.

پارسال دولت راه‌اندازی بیش از شش هزار مگاوات نیروگاه برقی جدید را هدف‌گذاری کرده بود که تنها یک سوم آن محقق شد و بخش بزرگی از این نیروگاه‌ها نیز از نوع گازی و بخاری با راندمان بسیار اندک ۳۰ تا ۳۳ درصد بود.

همچنین در حالی که میزان تحقق رشد انرژی برقی خورشیدی و بادی ایران در سال گذشته تنها ۲ درصد بوده و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر پاک در تولید برق کشور نیز حول یک درصد باقی مانده، آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید هم‌اکنون یک سوم برق جهان از منابع تجدیدپذیر انجام می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جهان در سال جاری به ۱۰ هزار تراوات ساعت می‌رسد که با مجموع برق تولیدی نیروگاه‌های اتمی، گازسوز و نفت‌سوز تقریباً برابری می‌کند.

انتظار می‌رود تولید برق پاک در جهان طی سال آینده از نیروگاه‌های زغال‌سنگی نیز پیشی گرفته و صدرنشین منبع تولید انرژی برقی جهان باشد.

XS
SM
MD
LG