لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

اعلام تعطیلی ادارات تهران در پی رکوردشکنی جدید تقاضای برق


در میانه رکوردشکنی پیاپی تقاضای برق و تعطیلی ادارات تهران و شش استان دیگر به خاطر کسری برق، مدیرعامل توانیر می‌گوید تعطیلی ادارات ارتباطی با کسری برق ندارد.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر روز چهارشنبه ۳ مرداد گفت رکورد مصرف برق برای چندمین بار در روزهای اخیر شکسته شده و تقاضای مصرف برق کشور روز گذشته ۷۸ هزار و ۱۰۶ مگاوات ثبت شده است.

با این‌حال او مدعی شد هم اکنون‌ شبکه برق کشور «پایدار» است و تعطیلی ادارات تهران «درخواست وزارت نیرو نبوده و هیچ ارتباطی با کمبود برق ندارد».

این در حالی است که کامبیز ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ روز چهارشنبه اعلام کرد با توزیع ۱۰۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی طی یک شبانه روز، حدنصاب تامین برق در شهر تهران در تاریخ صنعت برق شکسته شده است.

ادعای پایداری برق شبکه توسط آقای رجبی مشهدی نیز در حالی است که به غیر از اعمال محدودیت شدید برای تحویل برق به صنایع، گزارش‌های زیادی از خاموشی‌ها در کشور منتشر شده است.

مقامات ایران کسری برق تابستانی امسال را بین ۱۴ هزار تا ۱۸ هزار مگاوات اعلام کرده‌اند که معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد کسری برق است.

دولت طی روزهای گذشته بارها ادارات برخی استان‌ها را تعطیل کرده است؛ در حالی که بنابر آمارهای وزارت نیرو، ادارات کشور در پیک مصرف تابستانی و حتی با استفاده از تجهیزات سرمایشی، تنها دو هزار مگاوات مصرف برق دارند و با تعطیل کردن همه ادارات کشور تنها بخش کوچکی از کسری برق جبران می‌شود.

در این میان، مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران اعلام کرده است در پی افزایش ناگهانی دما، ادارات استان تهران ساعت ۱۲ امروز چهارشنبه سوم مرداد تا پایان هفته تعطیل است.

ادارات شش استان دیگر شامل کرمان، آذربایجان شرقی، مازندران، گلستان، کرمانشاه و سیستان‌وبلوچستان نیز تعطیل شده‌اند.

ایران به خاطر عدم پایبندی دولت‌ها به اهداف رشد سالانه ۷ درصدی تولید برق، راندمان بسیار نازل نیروگاه‌ها، تلفات ۱۳ درصدی برق در شبکه انتقال و توزیع، همچنین افت تولید برق نیروگاه‌های آبی به خاطر خشکسالی‌ها، با کسری فزاینده برق مواجه است.

جمهوری اسلامی از روز گذشته نیز صادرات برق به استان دیاله عراق را بدون ارائه توضیحات و بصورت ناگهانی قطع کرده است.

XS
SM
MD
LG