لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

اعتراض کشاورزان شرق اصفهان به بی‌آبی پس از یک هفته ادامه دارد


کشاورزان اصفهان می‌گویند با وجود پرداخت مبلغ حق‌آبه، از زاینده‌رود آبی به زمین‌های آن‌ها نرسیده است
کشاورزان اصفهان می‌گویند با وجود پرداخت مبلغ حق‌آبه، از زاینده‌رود آبی به زمین‌های آن‌ها نرسیده است

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد اعتراض کشاورزان شرق اصفهان به خشکی بستر زاینده‌رود و عدم تأمین حق‌آبهٔ آن‌ها با گذشت یک هفته همچنان ادامه دارد.

این ویدئوها نشان می‌دهد این کشاورزان روز جمعه ۱۲ مردادماه با مستقر کردن تراکتور و برپا کردن خیمه در میدان خوراسگان اصفهان، خواستار باز شدن آب زاینده‌رود و رسیدن آب به مزارع خود هستند.

این اعتراضات از روز ششم مردادماه امسال با تجمع در مقابل اداره آب منطقه‌ای اصفهان به پرداخت نشدن حق‌آبه و خشک بودن بستر زاینده رود آغاز شد و با برپا شدن خیمه و استقرار تراکتور در میدان خوراسگان در روز ۹ مرداد ادامه پیدا کرد.

روزنامهٔ «اصفهان امروز» نیز گزارش داد کشاورزان معترض روز پنج‌شنبه هفته گذشته در اعتراض به عدم تأمین حق‌آبه خود در جریان برنامهٔ «به احترام مردم اصفهان» که در زمینهٔ بهره‌برداری از یک «تقاطع غیرهمسطح» برگزار شد، در حضور شهردار این شهر و سایر مسئولان شهری اعتراض خود را نشان دادند.

این کشاورزان همچنین اعلام کرده‌اند که با وجود پرداخت مبلغ حق‌آبه تاکنون هیچ آبی از زاینده‌رود دریافت نکرده‌اند. به گفتهٔ آن‌ها این در حالی است که آب پشت سد زاینده‌رود نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و از این آب در موارد دیگر و برای صنایع بزرگ بهره‌برداری می‌شود.

کشاورزان اصفهانی در سال‌های اخیر ‌بارها با برگزاری تجمع و راهپیمایی، به قطع حق‌آبه خود و شرایط بد کشت اعتراض کرده‌اند.

یکی از گسترده‌ترین اعتراضات در این زمینه آذرماه ۱۴۰۰ روی داد و در آن کشاورزان معترض خیمه‌های خود را در بستر خشک زاینده‌رود در مرکز شهر اصفهان برپا کردند.

این اعتراضات که با حمایت گستردهٔ شهروندان اصفهان و همراهی برخی شهرها از جمله شهرکرد و اهواز روبه‌رو شده بود، تنها چند روز پس از پوشش آن از سوی تلویزیون جمهوری اسلامی، با حملهٔ نیروهای امنیتی و گارد ضدشورش به خشونت کشیده شد.

این اعتراضات در روزهای پس از آن با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضان و قطع اینترنت شهر اصفهان همراه شد.

XS
SM
MD
LG