لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

پوتین خواستار دریافت «فوری» تضمین‌های امنیتی از غرب شد


ولادیمیر پوتین ادعاهای قبلی این کشور مبنی بر استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه را تکرار کرد.
ولادیمیر پوتین ادعاهای قبلی این کشور مبنی بر استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه را تکرار کرد.

در ادامه تنش ناشی از تجمع گسترده نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه دوم دی خواستار دریافت «فوری» تضمین‌های امنیتی از سوی غرب شد.

رئیس‌جمهوری روسیه در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد خواسته‌های روسیه، فهرست طولانی از نارضایتی‌های مسکو در مورد وضعیت اوکراین و اقدامات ناتو را برشمرد.

او در عین حال درخواست‌هایی را که مقامات روسیه طی هفته‌های اخیر در مورد تجدید ساختار امنیتی اروپا و سیاست‌های ناتو مطرح کرده‌اند، تکرار کرد.

آقای پوتین در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه «اسکای نیوز» گفت: «شما باید به ما تضمین دهید. شما! و بدون تاخیر. اکنون».

رئیس‌جمهوری روسیه ادعاهای قبلی این کشور مبنی بر استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه را تکرار کرد.

به نظر می‌رسد که اشاره او به استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در خاک لهستان و رومانی است. دولت آمریکا بارها تاکید کرده که هدف از استقرار این سامانه‌ها دفاع از اعضای ناتو در برابر احتمال حملات موشکی ایران است و این سپر دفاعی در برابر زرادخانه موشکی روسیه کارایی ندارد.

آقای پوتین در پاسخ به سئوال دیگری گفت: «آیا ما در جوار مرزهای آمریکا سامانه‌های موشکی مستقر کرده‌ایم؟ خیر. این آمریکاست که در نزدیکی سرزمین ما، در جوار خانه ما سامانه‌های موشکی مستقر کرده است. آیا درخواست ما غیرعادی است؟ فقط می‌خواهیم که سامانه‌های موشکی بیشتری در جوار سرزمین ما مستقر نکنند. کجای این درخواست عجیب است؟»

از پاسخ‌های آقای پوتین به سئوالات دیگر چنين به نظر می‌رسد که او در مورد مذاکراتی که قرار است در آینده نزدیک بین روسیه و آمریکا و احتمالا سایر اعضای ناتو انجام شود، خوشبین است.

از موضع‌گیری‌های دو طرف در هفته‌های اخیر چنین بر می‌آید که مقامات آمریکا و روسیه قرار است پس از سال نو میلادی در ژنو مذاکره کنند.

آقای پوتین در این رابطه گفت: «تاکنون شاهد واکنش‌های مثبتی بوده‌ایم. آمریکا اعلام آمادگی کرده است که این مذاکرات در آغاز سال نو شروع شود».

درخواست‌های روسیه که روز ۱۷ دسامبر علنی شد، ممنوع شدن گسترش ناتو به سمت شرق اروپا و حفظ چند کشور اروپای شرقی از جمله اوکراین به عنوان یک محدوده حائل بين ناتو و روسيه با توانایی نظامی بسیار محدود است.

تنش فعلی بين روسیه و غرب از حدود یک ماه پیش و در پی هشدار آمریکا، ناتو و اوکراین در مورد تجمع گسترده نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین آغاز شد. ارزیابی نهادهای امنیتی آمریکا این است که روسیه احتمالا خود را برای حمله به اوکراین آماده می‌کند و در صورت اتخاذ تصمیم نهایی، ارتش روسیه می‌تواند ظرف چند هفته به اوکراین حمله کند.

برخی از کارشناسان معتقدند که هدف اصلی تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین کسب امتیازهای امنیتی از غرب است.

آقای پوتین در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود گفت: «اخیرا آن‌ها به‌طور مرتب در مورد وقوع جنگ هشدار می‌دهند. ولی به نظر می‌رسد که در حال تدارک یک عملیات نظامی دیگر در دونباس (شرق اوکراین) هستند. به ما هشدار می‌دهند که دخالت نکنیم و در غیر این صورت ما را تحریم خواهند کرد».

رهبر روسیه غرب را به دامن زدن به احساسات «ضد روسی» در اوکراین و «شستشوی مغزی» مردم متهم کرد.

آقای پوتین افزود: «ما خواهان برقراری مناسبات خوبی با اوکراین هستیم ولی با رهبری فعلی اوکراین چنین کاری ناممکن است. افرادی که خواهان همکاری با روسیه هستند به شدت تحت فشار قرار گرفته و حتی به قتل می‌رسند».

کنفرانس‌های مطبوعاتی آقای پوتین که معمولا سه بار در سال برگزار می‌شوند با دقت برنامه‌ریزی شده و بخشی از اقدامات کاخ کرملین برای به نمایش گذاشتن تسلط کامل او بر حیات سیاسی روسیه است.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG