لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

پوتین فرمان اعطای سریع شهروندی روسیه به تمامی اتباع اوکراین را صادر کرد


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در یک نشست اقتصادی در سنت‌پترزبورگ
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در یک نشست اقتصادی در سنت‌پترزبورگ

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه ۲۰ تیرماه با صدور فرمانی اعطای سریع شهروندی روسیه را شامل حال تمامی اتباع اوکراین کرد.

قبل از صدور این فرمان فقط ساکنان استان‌های لوهانسک و دونتسک در شرق و استان‌های خرسون و زاپوریژیا که تمامی و یا بخش اعظم قلمرو آن‌ها در کنترل ارتش روسیه است مشمول این قانون می‌شدند.

از سال ۲۰۱۹ که این مقررات ابتدا برای ساکنان دو استان دونتسک و لوهانسک در ناحیه دونباس اعلام شد تا سال جاری میلادی بیش از ۷۲۰ هزار نفر معادل ۱۸ درصد از ساکنان ناحیه دونباس، گذرنامه روسی دریافت کرده‌اند.

در اواخر ماه مه، حدود سه ماه پس از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، این مقررات شامل حال ساکنان دو استان خرسون و زاپوریژیا در جنوب اوکراین شد که بخش اعظم آن‌ها در کنترل ارتش روسیه است. گزارش‌ها حاکی است که اولین گذرنامه روسی ساکنان این مناطق ماه گذشته به آن‌ها تحویل شد.

در رویدادی دیگر، یک مقام محلی در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین گفت که روز دوشنبه بر اثر حملات روسیه حداقل سه غیرنظامی از جمله کودکان مجروح شدند.

فرماندار خارکیف در شبکه اجتماعی تلگرام، حملات موشکی روسیه را «اقدامی تروریستی» توصیف کرد و گفت هدف این حملات منازل مسکونی مردم بی‌دفاع و یک مرکز خرید بوده است.

به گفته او، در طول شب گذشته نیز سه موشک به خارکیف اصابت کرد و یک مدرسه، یک ساختمان مسکونی و یک انبار تخریب شده اند.

مقامات اوکراینی می‌گویند بر اثر حملات موشکی روز شنبه به ساختمان‌های مسکونی در شهر چاسیویار در استان دونتسک حداقل ۲۴ نفر کشته شدند و واحدهای امداد توانسته‌اند جان ۹ نفر دیگر را نجات دهند.

سرهی هایدای، فرماندار استان لوهانسک، نیز روز دوشنبه گفت حملات ارتش روسیه به نقاطی که بین این استان و استان دونتسک قرار دارند ادامه دارد. به گفته او، یکی از این نقاط با پنج موشک و شلیک مداوم توپخانه هدف قرار گرفته است.

در ماه‌های اخیر دو استان لوهانسک و دونتسک که روی هم رفته ناحیه صنعتی دونباس در شرق اوکراین را تشکیل می‌دهند هدف اصلی حملات روسیه بوده‌اند.

حدود ۹ روز پیش ارتش روسیه لیسیچانسک، آخرین شهر لوهانسک را که در کنترل اوکراین بود تصرف کرد و حملات خود را روی استان همجوار دونتسک متمرکز کرده است.

در پی تصرف لیسیچانسک، کارشناسان و پژوهشکده‌های دفاعی در غرب پیش‌بینی کردند که روسیه برای تجدید سازمان نیروهای خود در منطقه مدتی حملات را متوقف خواهد کرد. ولی مقامات اوکراینی می‌گویند که حملات روسیه متوقف نشده است.

وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه روز دوشنبه خود گفت ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که پرسنل حداقل یک تیپ زرهی روسیه که از آغاز تهاجم نظامی در پنجم اسفند در خط مقدم جبهه بوده «از نظر جسمی و و روحی» بسیار خسته است.

در بخش دیگری از این بیانیه گفته می‌شود: «فقدان مرخصی منظم برای نیروهای درگیر در این نبردها و شرایط دشوار استقرار واحدها در خطوط مقدم جبهه به احتمال فراوان یکی از مشکلات جدی است که وزارت دفاع روسیه ناگزیر است آن را تصحیح کند».

در رویدادی دیگر، روز دوشنبه مسکو اعلام کرد که خط لوله مستقیم انتقال گاز از روسیه به آلمان به خاطر تعمیرات ۱۰ روز تعطیل خواهد بود. برخی از کارشناسان و سیاستمداران اروپایی نگرانند که پس از پایان دوره تعمیرات، انتقال گاز به آلمان ممکن است کاملا متوقف شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.رک.ر
XS
SM
MD
LG