لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

پوتین می گويد ارتش روسیه در شرق اوکراین به سرعت در حال پیشروی است


پوتین می‌گوید پیشروی روزانه نیروهای ما حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر نیست بلکه هر روز مناطقی به وسعت چندین کیلومتر مربع را تصرف می‌کنند
پوتین می‌گوید پیشروی روزانه نیروهای ما حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر نیست بلکه هر روز مناطقی به وسعت چندین کیلومتر مربع را تصرف می‌کنند

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید پیشروی نیروهای این کشور در شرق اوکراین بسیار سریع‌تر از گذشته است و هر روز چندین کیلومتر مربع را تصرف می‌کنند.

ولادیمیر پوتین این سخنان را روز دوشنبه ۱۲ شهریور همزمان با ادامه حملات ارتش روسیه برای درهم شکستن یکی از مهم‌ترین مواضع دفاعی ارتش اوکراین در استان دونتسک عنوان کرد.

حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین در اشغال ارتش روسیه است. پس از عدم موفقیت ضد‌حمله گسترده ارتش اوکراین در تابستان ۲۰۲۳، نیروهای روسیه به پیشروی خود در جبهه‌های شرقی در دو استان لوهانسک و دونتسک ادامه داده‌اند.

به رغم عملیات گسترده ارتش اوکراین که در اواسط مرداد آغاز و به تصرف بخش قابل ملاحظه‌ای از مناطق مرزی روسیه در استان کورسک منجر شد، پیشروی ارتش روسیه در هفته‌های اخیر به سوی شهر استراتژیک پوکرووسک، واقع در استان دونتسک در شرق اوکراین، تسریع شده است.

ولادیمیر پوتین در دیدار از مدرسه‌ای در ناحیه تووا، واقع در چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتری شرق مسکو گفت: «از مدت‌ها پیش پیشروی ما در ناحیه دونباس تا این حد سریع نبوده است. اکنون پیشروی روزانه نیروهای ما حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر نیست بلکه هر روز مناطقی به وسعت چندین کیلومتر مربع را تصرف می‌کنند».

بلاگرهای طرفدار کرملین روز دوشنبه ادعا کردند که نیروهای ارتش این کشور اکنون در حال نبرد در داخل شهرهای سلیدوفه و اوکراینسک در استان دونتسک هستند.

دولت اوکراین تاکنون در مورد گزارش‌های حاکی از پیشروی روسیه در این مناطق اظهارنظر نکرده است.

یوروی پودولیاکا، بلاگر با‌نفوذ اوکراینی‌تبار و طرفدار کرملین، گفت در شهر سلیدوفه، واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب پوکرووسک، و در شهر اوکراینسک، واقع در ۱۴ کیلومتری جنوب سلیدوفه، نبردهای شدیدی در جریان است.

او افزود که هر دو طرف نیروهای فراوانی به این دو شهر اعزام کرده‌اند.

قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، جمعیت سلیدوفه حدود ۲۰ هزار نفر و جمعیت اوکراینسک نیز حدود ۱۰ هزار نفر بود.

یک بلاگر روس به نام «ریبار» نیز ادعا کرد که نبرد سنگین در هر دو شهر ادامه دارد. خبرگزاری روسی تاس نیز گزارش داد که نیروهای اوکراینی از بخش‌هایی از شهر سلیدوفه عقب‌نشینی کرده‌اند.

بلاگرهای طرفدار کرملین می‌گویند ارتش روسیه با پیشروی در جهت جنوب و به سمت شهرک کوراخیفکا قصد دارند خطوط دفاعی ارتش اوکراین را درهم شکسته و تسلط خود را بر جاده بین دونتسک و پوکرووسک گسترش دهند.

به نظر می‌رسید که یکی از اهداف عملیات ارتش اوکراین برای رخنه در مناطق مرزی استان کورسک روسیه وادار کردن فرماندهان ارتش روسیه به انتقال بخشی از واحدهای رزمی از جبهه‌های شرقی اوکراین به این کانون جدید نبرد بود.

خبرگزاری روسی «ریا» روز دوشنبه به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش داد که نیروهای روسیه روستایی به نام اسکوچنه در شرق استان دونتسک را تصرف کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG