لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

تأکید پوتین بر توسعه مناسبات بازرگانی-امنیتی با کره شمالی در روز سفر به پیونگ‌یانگ


ملاقات ولادیمیر پوتین (راست) رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سپتامبر ۲۰۱۳
ملاقات ولادیمیر پوتین (راست) رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سپتامبر ۲۰۱۳

همزمان با سفر رئیس‌جمهور روسیه به کره شمالی، ولادیمیر پوتین در یادداشتی متعهد شد که مناسبات بازرگانی و امنیتی مسکو با پیونگ‌ یانگ را به گونه‌ای توسعه دهد که از کنترل غرب خارج باشد.

یادداشت آقای پوتین در نشریه «رودونگ سینمون»، ارگان حزب حاکم کارگران کره شمالی، منتشر شده است.

این یادداشت به هفت دهه مناسبات و همکاری‌های دو کشور بر اساس «برابری، احترام متقابل و اعتماد» اشاره دارد.

سفر رسمی دو روزه ولادیمیر پوتین به کره شمالی روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد آغاز می‌شود که یک دیدار کم سابقه محسوب می‌شود.

آقای پوتین از زمان به‌دست گرفتن رهبری روسیه به کره شمالی سفر نکرده بود. اما او ۹ ماه پیش در جریان سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به مناطقی از شرق دور در خاک روسیه، با وی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور روسیه در یادداشت تعهد خود به کره شمالی نوشت سازوکارهای جایگزین تجارت و شهرک‌سازی متقابل را گسترش خواهیم داد که زیر کنترل غرب نباشند و مشترکاً در برابر «محدودیت‌های یک‌جانبه غیر قانونی» غرب مقاومت کنند.

آقای پوتین نوشت ما نظمی مبتنی بر امنیت برابر و غیر قابل تقسیم در اوراسیا ایجاد خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در این یادداشت از کره شمالی به‌دلیل حمایت از «عملیات نظامی ویژه» تقدیر کرده است. اشاره او به جنگ روسیه در اوکراین است که در ۲۸ ماه اخیر در جریان بوده است.

ولادیمیر پوتین به نوبه خود متعهد شده که از کوشش پیونگ‌یانگ برای دفاع از منافع کره شمالی علی‌رغم «فشار، باج‌خواهی و تهدیدهای نظامی آمریکا» حمایت کند.

انتشار یادداشت و مقالات به قلم رهبران یک کشور مهمان در نشریات عمده رسمی دولت میزبان یک امر رایج است.

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین، پیشتر تأکید کرده بود که توافق‌های امنیتی که در این سفر امضا می‌شود، «علیه هیچ کشور دیگری» نخواهد بود.

آقای اوشاکوف به امضای «پیمان مشارکت راهبردی» اشاره کرده است.

وزیران دفاع و خارجه و رئیس سازمان آژانس فضایی روسیه در میان مقاماتی هستند که ولادیمیر پوتین را در سفر به کره شمالی همراهی می‌کنند.

آمریکا در پی انتشار نخستین خبرهای مربوط به سفر پوتین به کره شمالی از آن و توافق‌های امنیتی که امضا شود، ابراز نگرانی کرده بود. واشینگتن نگران است که روسیه در صدد دستیابی به تسلیحات و قطعات برای سلاح باشد تا در جنگ اوکراین به کار ببرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت کره شمالی ده‌ها فروند موشک بالیستیک و بیش از ۱۱ هزار کانتینر حامل مهمات برای روسیه ارسال کرده تا در جنگ روسیه در اوکراین استفاده شود.

به گفته آقای میلر، پوتین در چند ماه گذشته از روی «استیصال» چشم امید به دریافت تسلیحات از ایران و کره شمالی دوخت تا سلاح‌هایی برای روسیه بفرستند که جبرانی برای از دست رفتن تسلیحات در جبهه‌های جنگ اوکراین باشد.

روسیه و کره شمالی همکاری تسلیحاتی بین خود را رد کرده‌اند.

جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز دوشنبه گفت تعمیق روابط روسیه و کره شمالی می‌تواند بر امنیت شبه جزیره کره تأثیر بگذارد.

رویترز بخشی از گزارشی به قلم ویکتور چا، یک مقام پیشین امنیتی آمریکا و محقق کنونی در یک اندیشکده مطالعاتی راهبردی آمریکا، را نقل کرده که دیدار ولادیمیر پوتین از کره شمالی را «بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا» از زمان جنگ کره نامیده است.

به نوشته آقای چا، روابط تاریخی مسکو و پیونگ‌یانگ در پی جنگ روسیه در اوکراین احیا شده و امنیت اروپا، آسیا و آمریکا را تضعیف می‌کند.

دولت پیونگ‌یانگ به‌دلیل آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود نزدیک به دو دهه است زیر تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد.

وجود روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو در جلوگیری از گسترش تحریم‌ها علیه کره شمالی اهمیت دارد.

روسیه مانند چین تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی و همچنین رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی را موجب تحریک کره شمالی می‌داند.

واشینگتن اما معتقد است که روسیه و چین با حمایت از کره شمالی رهبری پیونگ‌یانگ را گستاخ کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین پس از دیدار از کره شمالی برای یک سفر دو روزه نیز راهی ویتنام خواهد شد. این بخش از دیدار او هم پیشاپیش آمریکا را ناخشنود کرده است.

آمریکا در طول چند دهه شریک تجاری برتر برای ویتنام بوده و در سال‌های گذشته نیز روابط با هانوی را گسترش داده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG