لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

هشدار پوتین به اوکراین: روسیه هنوز با تمام قوا وارد عمل نشده است


ولادیمیر پوتین در نشست با رهبران پارلمانی روسیه
ولادیمیر پوتین در نشست با رهبران پارلمانی روسیه

رئیس جمهوری روسیه عصر پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه ضمن هشدار به کی‌یف برای پذیرش هر چه سریع‌تر شروط مسکو در مذاکرات صلح، متحدان غربی اوکراین را به دمیدن بر آتش خصومت‌ها متهم کرد.

ولادیمیر پوتین با تاکید بر آمادگی مسکو برای نشستن پای میز مذاکره برای پایان دادن به جنگ افزود که اگر غرب خواهان شکست روسیه در میدان نبرد است، می‌تواند به تلاش خود ادامه دهد.

او در نشست خود با رهبران پارلمانی روسیه که به‌طور زنده از تلویزیون این کشور پخش شد، گفت: «امروز می‌شنویم که می‌خواهند ما را در میدان نبرد شکست دهند. چه می‌توان گفت؛ بگذارید تلاش کنند».

پوتین بار دیگر این ادعای قدیمی را مطرح کرد که غرب سعی دارد با بهره‌برداری از درگیری در اوکراین، روسیه را منزوی و تضعیف کند، در حالی‌که «تلاش‌های جمعی غرب برای تحمیل نسخه مورد نظر خود از نظم جهانی محکوم به شکست است».

او با بیان این‌که تحریم‌های غرب علیه روسیه شکست خورده، تصریح کرد: «بارها شنیده‌ایم که غرب می‌خواهد با ما تا (پای جان) آخرین اوکراینی بجنگد. این یک تراژدی برای مردم اوکراین است اما به نظر می‌رسد که همه چیز در همین مسیر دارد پیش می‌رود».

در حالی‌که تهاجم روسیه به اوکراین وارد پنجمین ماه خود شده است، پوتین همچنین به کی‌یف هشدار داد که یا شروط مسکو را بپذیرد و یا آماده مواجهه با بدترین وضعیت شود.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «همه باید بدانند که اساساً ما هنوز با تمام قوا وارد عمل نشده‌ایم».

او تصریح کرد که در عین حال، «ما مذاکرات صلح را رد نمی‌کنیم. اما آن کسانی که امتناع می‌کنند باید بدانند که هر چه جلوتر برود، مذاکره با ما برای آن‌‌ها دشوارتر خواهد شد».

در اوایل تهاجم روسیه به اوکراین، کرملین از کی‌یف خواست که حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه را که در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد و همچنین استقلال مناطق جدایی‌طلب تحت حمایت مسکو در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد.

مسکو همچنین گفته بود که انتظار دارد اوکراین در برابر وضعیت موجود تسلیم شود که به دیگر دستاوردهای زمینی نیروهای روسی از زمان تهاجم به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) اشاره داشت.

در پی ناکامی نیروهای روسیه در تصرف کی‌یف، پایتخت اوکراین، و دیگر شهرهای بزرگ در شمال شرق این کشور در هفته‌های نخست تهاجم نظامی، ارتش روسیه قوای خود را بر تصرف منطقه دونباس، قلب صنعتی شرق اوکراین، متمرکز کرد.

دونباس که از دو استان دونتسک و لوهانسک تشکیل شده است از سال ۲۰۱۴ محل منازعه جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو با ارتش اوکراین است.

در روزهای اخیر، ارتش روسیه مدعی شد که کنترل استان لوهانسک را به‌طور کامل به دست گرفته و اکنون خود را برای تصرف دونتسک آماده می‌کند.

در هفته‌های نخست تهاجم، روسیه موفق شد کنترل استان جنوبی خرسون و بخشی از زاپوریژیا را به دست آورد.

مسکو سعی دارد که ارتباط اوکراین را تا مرز رومانی با دریای سیاه قطع کند. چناچه در این امر موفق شود، ضربه‌ای مهلک بر اقتصاد اوکراین وارد خواهد شد و همچنین، کریدوری برای جدایی‌طلبان ترانسنیستریا در مولداوی ایجاد خواهد کرد؛ منطقه‌ای که میزبان پایگاه نظامی روسیه است.

با استفاده از گزارش‌های خبری آسوشیتدپرس، رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG