لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

خط هوایی قطر حمل وسایل ارتباطی همچون بی‌سیم در پروازهای لبنان را ممنوع اعلام کرد


خط هوایی قطر
خط هوایی قطر

در پی تصمیم لبنان به ممنوع کردن حمل هر نوع پیجر، بی‌سیم (واکی‌تاکی) و تجهیزات مشابه در تمامی پروازها در خطوطی که در لبنان فعال هستند، خط هوایی قطر نیز تصمیم مشابهی را اعلام کرد.

خطوط هوایی قطر (قطر ایرویز) روز پنج‌شنبه، ۲۹ شهریور، خبر داد هیچ مسافری حق حمل این نوع تجهیزات را در پرواز ندارد.

خطوط هوایی قطر تأکید کرد که مسافران از حمل پیجر، بی‌سیم و تجهیزات مشابه با خود، چه در هواپیما و چه در بارشان، منع هستند. قطرایرویز بر اعمال این ممنوعیت به‌ویژه برای مسافران لبنانی در پروازهایی از مبداء و به مقصد لبنان تأکید کرد.

به نظر می‌رسد نگرانی قطر از این بابت است که افراد مرتبط با حزب‌الله با حمل چنین تجهیزاتی پروازهای خطوط هوایی قطر را به خطر بیندازند.

به دنبال انفجار هزاران دستگاه پیجر، بی‌سیم و تجهیزاتی دیگر در لبنان و بخش‌هایی از سوریه که در دست نیروهای گروه حزب‌الله بوده، ابتدا لبنان از بیم مخاطرات این تجهیزات برای پروازها، حمل این دستگاه‌ها از سوی مسافران را ممنوع کرد.

اداره هوانوردی غیرنظامی لبنان روز پنج‌شنبه از تمامی خطوط هوایی که در لبنان فعالیت دارند خواست به مسافران اطلاع دهند که حمل هر نوع وسیله ارتباطی از این دست ممنوع است.

پیرو این دستور، خبرگزاری دولتی لبنان اعلام کرد هیچ مسافری حق حمل این نوع تجهیزات را ندارد.

خبری از جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال منع حمل تجهیزات یادشده برای مسافران در خطوط هوایی آن، به سوی لبنان و سوریه، منتشر نشده است.

شرکت‌های هوایی ایرانی که پروازهای متعدد روزانه به لبنان و سوریه دارند، همواره در مظان این اتهام بوده‌اند که نیروهای حزب‌الله یا عوامل ایرانی را که با حزب‌الله درارتباط هستند، در این پروازها جابه‌جا می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران سفیر زخمی شده خود را چهارشنبه شب همراه با شمار زیادی از نیروهای مجروح حزب‌الله از بیروت به تهران منتقل کرد تا درمان آن‌ها در ایران ادامه یابد.

ایران اعلام کرده که مجروحان حزب‌الله را برای بستری شدن در بیمارستان‌های تهران به ایران انتقال خواهد داد. این انتقال‌ها که ارزیابی می‌شود سایر نیروهای حزب‌الله نیز همراه آن‌ها باشند، با هواپیما انجام می‌شود. فرمانده سپاه پاسداران روز ۲۹ شهریور از گروه نخست مجروحان لبنانی بستری شده در بیمارستانی در تهران عیادت کرد.

انفجار تجهیزات در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته که به فاصله ۲۴ ساعت رخ داد، دست‌کم ۳۷ کشته و هزاران زخمی، عمدتا در لبنان، برجای گذاشته است. شمار چشمگیری از مجروحان قطع عضو شده و صدها تن یک چشم یا بینایی خود را از دست داده‌اند.

انفجار بی‌سیم‌ها کشته‌های بیشتری داشت، اما چون در دست شمار کمتری از نیروهای امنیتی حزب‌الله بود، تعداد زخمی‌های آن کمتر و حدود ۶۱۰ تن اعلام شد. اما انفجار پیجرها که ۱۲ کشته داشت، حدود سه هزار تن را زخمی کرد.

انفجارها هراس زیادی در میان مردم و نهادهای مختلف لبنان ایجاد کرده، به ویژه آن‌که گفته شده بود برخی تجهیزات مانند ساعت کامپیوتری حضور و غیاب در نهادهای اجتماعی وابسته به حزب‌الله یا تلفن‌های همراه و کامپیوترهای دستی آن‌ها نیز منفجر شد و افرادی را زخمی کرد.

ارتش لبنان از مردم این کشور خواسته در صورت مشاهده «هر گونه وسیله مشکوک» آن را به نهادهای امنیتی خبر بدهند.

ارتش لبنان همچنین از تخریب کنترل شده تجهیزاتی خبر داد که منفجر نشده اما مشکوک هستند. دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود در روز پنج‌شنبه گفت هزاران دستگاه در اختیار گروه او بوده که هنوز توزیع نشده بود. او این رویداد را یک «ضربه سنگین» به گروه خود نامید.

حزب‌الله و ایران مسئولیت انفجار تجهیزات ارتباطی حزب‌الله را به اسرائیل نسبت دادند. اسرائیل در این زمینه سکوت کرده است.

ایر کانادا پروازهای خود به اسرائیل را متوقف کرد

با ابراز نگرانی منطقه و جهان از احتمال تبدیل شدن درگیری شدید روزانه مرزی بین ارتش اسرائیل در شمال این کشور با حزب‌الله، خط هوایی کانادا (ایر کانادا) روز جمعه، ۳۰ شهریور، اعلام کرد تمامی پروازهای خود به اسرائیل و لبنان را تا آخر سال جاری میلادی (حدود سه ماه و ده روز دیگر) متوقف می‌کند. این توقف در پی انفجارهای مشکوک تجهیزات ارتباطی نیروهای حزب‌الله رخ داده است.

به گزارش شبکه اسرائیلی کان، نظر به تصمیم مشابه شرکت‌های عمده هوایی آمریکایی در پرواز از آمریکا به اسرائیل و از مقصد تل‌آویو، در حال حاضر تنها العال، یکی از شرکت‌های عمده هوایی اسرائیل، گزینه باقی‌مانده برای پرواز در مسیر تل‌آویو به نیویورک، میامی، لس‌آنجلس، لاس‌وگاس و چند شهر دیگر آمریکا و همچنین به تورنتو در کانادا است.

تنها تعدادی از ده‌ها شرکت هوایی بین‌المللی که پروازهای خود را به اسرائیل و منطقه از بیم تحولات نظامی در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در اوایل مرداد امسال لغو کرده بودند، به تازگی شماری از پروازها را از سرگرفته بودند.

منابع: رویترز، توییتر، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG