لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

رادان: طرح نور «قانون» است و پزشکیان «علاقه‌مند» به اجرای قانون


احمدرضا رادان
احمدرضا رادان

همزمان با ادامه درخواست‌ها از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران، برای کنار گذاشتن طرح موسوم به «نور» و گشت‌های ارشاد، فرمانده کل نیروی انتظامی مدعی شده که در این زمینه «پلیس مجری قانون است».

احمدرضا رادان روز شنبه ۲۷ مرداد گفت: «در خصوص اجرای طرح نور، باید به قانون مراجعه کنیم، زیرا هر چیزی که قانون باشد، پلیس مجری آن بوده و باید طبق قانون آن را انجام دهد.»

او تاکید کرد: «مگر اینکه از همان مسیر قانونی تکلیف از پلیس برداشته شود.»

فرمانده نیروی انتظامی این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح نور در دولت چهاردهم و ریاست جمهوری پزشکیان مطرح کرد.

اما فرمانده پلیس در حالی از طرح موسوم به «نور»، برنامهٔ مقابلهٔ حکومت با زنان مخالف حجاب اجباری در معابر عمومی، به عنوان اقدامی قانونی سخن می‌گوید که این طرح قانون نیست.

از سوی دیگر، لایحه موسوم به عفاف و حجاب نیز هنوز به تصویب شورای نگهبان نرسیده است.

طرح نور از ۲۵ فروردین امسال با حضور مجدد گشت‌های ارشاد در برخی نقاط شهرها آغاز شده و تاکنون گزارش‌های متعددی نیز از ضرب‌وشتم و بازداشت خشونت‌آمیز زنان منتشر شده است.

روز ۱۶ مرداد فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که تصاویر خشنی از برخورد ماموران طرح نور با دو دختر نوجوان در تهران را نشان می‌داد و ماموران نیروی انتظامی دو دختر نوجوان را که روسری بر سر نداشتند، با توسل به زور بازداشت می‌کردند.

سه روز پیش، محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران که از حامیان پزشکیان به شمار می‌رود، گفت وقتی پزشکیان «می‌گوید طرح نور طرح سياهى است، طبعاً جلوى آن خواهد ایستاد».

پزشکیان که در جریان مبارزات انتخاباتی انتقادهایی را به گشت ارشاد وارد کرد، هنوز از قصد خود برای جلوگیری از این طرح سخن نگفته است.

اما رادان گفت: «آن چیزی که من متوجه شدم، این است که ریاست محترم جمهوری به شدت به اجرای قانون علاقه‌مند هستند و در صحبتی که با همدیگر داشتیم، ایشان قانون را ملاک خودشان می‌دانند و بایستی مسیر را دنبال کنیم.»

فرمانده کل نیروی انتظامی همانند دیگر فرماندهان نظامی ارشد از سوی رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود و دولت یا مجلس شورای اسلامی قدرت نظارتی بر نیروهای انتظامی و مسلح ندارند.

رادان درباره احتمال برچیده شدن این طرح در پی انتخاب پزشکیان نیز گفت: «ما روی چرایی موضوع بحث نداشتیم، ممکن است در چگونگی موضوع نکته‌ای وجود داشته باشد. پس چرایی هست و چگونگی می‌تواند در هر مقطعی، تفاوت‌هایی در اجرا داشته باشد.»

پس از جان باختن مهسا امینی در شهریور ۱۴۰۱، موجی از اعتراضات سراسری علیه حجاب اجباری در ایران به راه افتاد و برای مدتی حضور گشت‌های ارشاد در سطح شهرها متوقف شد.

با این حال، حکومت به فشارهای خود علیه پوشش زنان ادامه می‌دهد و زنان و دختران نیز در برابر چنین فشاری مقاومت می‌کنند.

ویدئوی ضرب و شتم دختران نوجوان در تهران، یکی از آخرین موردها از خشونت فیزیکی ماموران پلیس علیه زنان و دختران است که رادان از آن به عنوان «رفتار غیرحرفه‌ای» نام برده است.

هم اکنون زنی ۳۱ ساله به نام آرزو بدری به دلیل شلیک گلوله مأموران پلیس به خودروی او در بیمارستانی در شهرستان نور بستری است.

در اخبار مربوط به آرزو بدری اشاره شده که او و دیگر سرنشین زن خودرو حجاب اجباری مورد تأیید حکومت را نداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG