لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

آن‌چه رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای جمهوری اسلامی دربارهٔ حملهٔ اسرائیل گفتند


این عکس از یک رزمایش پدافند هوایی در سال ۱۳۹۸ را بسیاری از رسانه‌های جمهوری اسلامی و فعالان رسانه‌ای نزدیک به حکومت پس از حمله اسرائیل در کنار گزارش‌هایشان با ادعای «موفق بودن پدافند» منتشر کرده‌اند
این عکس از یک رزمایش پدافند هوایی در سال ۱۳۹۸ را بسیاری از رسانه‌های جمهوری اسلامی و فعالان رسانه‌ای نزدیک به حکومت پس از حمله اسرائیل در کنار گزارش‌هایشان با ادعای «موفق بودن پدافند» منتشر کرده‌اند

ابعاد حملهٔ نظامی بامداد شنبه پنجم آبان اسرائیل به ایران هنوز مشخص نیست، اما رسانه‌های جمهوری اسلامی و فعالان رسانه‌ای طرفدار حکومت صبح امروز از یک سو بر «بی‌اهمیت‌بودن» این حملات تأکید کرده‌اند و از سوی دیگر می‌گویند تهران تنها برای نفسِ «نقض حریم هوایی» کشور باید به اسرائیل پاسخ «کوبنده» بدهد.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز» که نزدیک به سپاه پاسداران است، نوشته به نظر می‌رسد حملهٔ اسرائیل «به چند سایت نظامی محدود شده است تا از واکنش جدی ایران جلوگیری شود، همان‌طور که ایالات متحده خواسته بود».

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، هم در یک سلسله گزارش‌ها به‌نقل از منابعی که به هویت آن‌ها اشاره‌ای نشده و تنها «منابع مطلع» نام گرفته‌اند، خبرهای رسمی اسرائیل دربارهٔ حمله به ایران را «بزرگنمایی» عنوان کرده است.

این خبرگزاری از جمله نوشته: «اخباری که می‌گوید ۱۰۰ هواپیمای نظامی اسرائیل در این حمله نقش داشتند کاملاً دروغ است» و «ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن ۲۰ نقطه در کشور غیرواقعی است».

تسنیم به‌نقل از این منبع همچنین گفته که اقدام اسرائیل، «از بیرون از مرزهای کشور صورت گرفته و آسیب‌های محدودی وارد کرده» و «هیچ مرکز نظامی سپاه در تهران مورد هدف قرار نگرفته است».

رد همهٔ ادعاهای اسرائیل در شرایطی صورت می‌گیرد که مقامات و نهادهای رسمی ایران هنوز دربارهٔ میزان تخریب احتمالی و تأثیر این حملات هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.

تنها قرارگاه پدافند هوایی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل بامداد شنبه نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را هدف قرار داده که «آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد آن در دست بررسی است».

فارس و تسنیم، خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه، حتی تلاش کرده‌اند با بررسی ابعاد اقتصادی واکنش پدافند ایران به حملات اسرائیل که البته جزئیاتی قابل اتکا دربارهٔ آن منتشر نشده، از سقوط قیمت ارز دیجیتال تتر بنویسد.

این دو خبرگزاری هر دو با ادبیاتی شبیه به هم نوشته‌اند «همزمان با آغاز اقدام اسرائیل علیه چند نقطه از کشورمان، تتر به‌یک‌باره اوج گرفت و برای دقایقی وارد کانال ۷۰هزار تومان شد اما با آشکار شدن حملات ضعیف اسرائیل و عملکرد خوب پدافند، سقوط آزاد تتر آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد».

برخی از فعالان رسانه‌ای نزدیک به حکومت نیز در شبکه‌های اجتماعی، هم‌راستا با خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه، وعده می‌دهند که نرخ دلار و قیمت سکه و طلا در ایران به‌شدت سقوط خواهد کرد.

در یکی دو هفته اخیر که فضای انتظار برای حملات اسرائیل شکل گرفته بود، قیمت دلار و سکه به‌طور پیوسته بالا رفت و چندین بار رکورد شکست. برخی تحلیلگران می‌گویند بخشی از این افزایش در صورت عدم واکنش نظامی ایران به حمله اسرائیل به‌طور طبیعی روند معکوس خواهد یافت.

در این میان، خبرگزاری فارس برای نشان دادن «آرامش حاکم بر کشور»، ویدئویی از ورزش صبحگاهی شماری از زنان و مردان در پارک لاله تهران منتشر کرده است.


خبرگزاری میزان، ارگان رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی،‌نیز با انتشار ویدئویی از صداوسیما به نقل از خبرنگار از «وضعیت عادی» در ایلام نوشته و به تقدیر از پدافند هوایی جمهوری اسلامی پرداخته است.

خبرگزاری صداوسیما نیز همچون تلویزیون جمهوری اسلامی، بر «عادی‌بودن» وضعیت در ایران تأکید کرده و به تمسخر بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل پرداخته و نوشته آنها هنگام حمله، «در پناهگاهی محافظت شده زیر زمین در تل آویو پناه گرفته بودند».

صداوسیمای جمهوری اسلامی با دعوت از کارشناسان مختلف، از زبان آنها حمله بامداد امروز اسرائیل به ایران را «بی‌اهمیت و ناچیز» توصیف کرده است.

سایر خبرگزاری‌ها از جمله ایسنا نیز این حمله را «ناکام»، «شکست‌خورده» دانسته و از وضعیت «عادی» کشور از جمله ترافیک روان و بازبودن مدارس نوشته‌اند.

خبرگزاری ایرنا، ارگان دولت جمهوری اسلامی، نیز با انتشار پیام محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، در شبکه ایکس، مبنی بر «اقتدار ایران، دشمنان مام میهن را زبون و خوار می‌کند»، به نقل از حسین جابری انصاری، مدیر عامل این خبرگزاری نوشته: «در حالی که برخی رسانه های خارجی مدعی شده‌اند مردم ایران از اقدامات رژیم اشغالگر مضطرب شده‌اند، اما تصاویر نشان می‌دهد اضطراب در چهره سردمداران رژیم صهیونیستی به هنگام صدور دستور تجاوز به ایران موج می‌زند.»

خبرگزاری مهر نیز اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی ایران را تیتر یک خود کرده و به‌نقل از آن از مردم خواسته «به شایعات رسانه‌های دشمن توجه ننمایند».

حساب‌های کاربری روزنامه‌های ایران در شبکه‌های اجتماعی نیز تنها از شنیده شدن صدای فعالیت پدافند در آسمان ایران خبر داده و اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی کشور را منتشر کرده‌اند.

به نظر می‌رسد رسانه‌ها از درج و انتشار هرگونه مطلبی در زمینه حملات بامداد روز شنبه اسرائیل به ایران، به جز اخبار و گزارش‌های رسمی منع شده‌اند.

همراهی فعالان رسانه‌‌ای جمهوری اسلامی با رسانه‌های رسمی ایران

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله نمایندگان مجلس و نیز برخی هواداران حکومت در شبکه‌های اجتماعی که همواره به عنوان بازوی رسانه‌ای جمهوری اسلامی عمل کرده‌اند، نیز به حمله بامداد شنبه اسرائیل به اهدافی نظامی در ایران واکنش نشان داده‌اند.

خط کلی این واکنش‌ها «بی‌اهمیت» جلوه‌دادن حملات، تنزل آنها به «ترقه‌بازی» و عملی‌شدن واکنش اسرائیل به ایران، تنها برای «حفظ آبروی بین‌المللی و مصرف داخلی» است.

عماد، یکی از کاربران شناخته‌شدهٔ فضای مجازی که از او به عنوان «بازجو» نام برده می‌شود، در شبکه ایکس نوشته: «مسئلهٔ اصلی، نفس نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران است که به صورت غیرمتعارف و کوبنده به آن پاسخ می‌دهیم. عدم موفقیت آن‌ها در فاز آفندی و موفقیت ما در فاز پدآفندی در رتبه‌ٔ بعدی قرار دارد.»

علی قلهکی، از روزنامه‌نگارهای جناح اصولگرا، نیز به اظهارات عزیز جعفری، فرماندهٔ پیشین سپاه که از حملهٔ موشکی اسرائیل به یک پایگاه هوایی در اصفهان، پس از نخستین حملهٔ موشکی ایران به این کشور خبر داده بود، اشاره کرده و نوشته: «اگر کل ماجرا این بوده باشد... همان گفته‌ سرلشکر جعفری _که برخی آن را موضع غیررسمی می‌دانند_ تاکنون تحقق پیدا کرده؛ یعنی حمله‌ محدودِ رژیم به کشور برای «مصرف داخلی» و «حفظ آبرویِ بین‌المللی».»

پویان حسین‌پور، از فعالان رسانه‌ای حزب‌الله نیز مدعی شده که حملهٔ یادشده «در صحنهٔ عمل و تقابل واقعی، حجم و شدتی کمتر از رزمایش‌های عادی بسیجی‌ها و ترقه‌بازی جوانان در آیین سالانه چهارشنبه‌سوری در خیابان‌های تهران» داشت.

مالک شریعتی، نماینده مجلس نیز نوشته اسرائیلی‌ها «با هشیاری پدافند هوایی ما، کار خاصی نکردند؛ اما دست به مهره هم حرکت است.»

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم در دقایق ابتدایی حملات اسرائیل، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دقایقی قبل از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شدم و از تعدادی از خیابان‌ها عبور کردم، هیچ چیز غیرعادی مشاهده نکردم. دشمن صهیونیستی مثل پولِ خُرد است فقط سروصدا دارد اما ارزش و تاثیری ندارد. آن‌ها ضعیف‌تر از آن هستند که به ایران بزرگ آسیب جدی بزنند.»

امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس، نیز خواستار برخورد سخت با اسرائیل بر اساس فرمول علی خامنه‌ای مبنی بر «یکی بزنید، ۱۰ تا می‌خورید»، شده است.

عبدالله گنجی، مدیرعامل سابق روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران، نیز در توییتی نوشته: «حتی اگر صهیونیست ها یک موشک آمریکایی در ایران و حتی در نقطه‌ای بی‌تاثیر فرود آورده باشند، باید همین الان پاسخ دریافت کنند.»

نظام‌الدین موسوی، نماینده پیشین مجلس نیز همچون شمار دیگری از هواداران جمهوری اسلامی از ضرورت اجرای «عملیات وعده صادق ۳» نام برده و نوشته: «اینکه رژیم غاصب نتوانست غلط زیادی بکند، معنایش این نیست که پاسخ نخواهد گرفت.»

در ادبیات جمهوری اسلامی از دو بار حملات موشکی ایران به اسرائیل با عنوان عملیات «وعده صادق ۱و ۲» نام برده می‌شود.

برخلاف نیروهای وابسته به حکومت و مقام‌های رسمی، واکنش کاربران عادی، نگرانی از وقوع جنگ، اضطراب از بدترشدن وضعیت اقتصادی، ویرانی ایران و از دست رفتن جان‌های بی‌گناه است.

نیروهای وابسته به جناح اصلاح‌طلب از جمله شهاب‌الدین طباطبایی، عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت، نیز همراه با روایت رسانه‌های رسمی و حکومتی، به حملهٔ اسرائیل به اهداف نظامی در ایران واکنش نشان داده‌اند.

برخی روزنامه‌نگاران نزدیک به دولت هم به تقدیر از تلاش‌های دیپلماتیک عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، پرداخته و مدعی شده‌اند که او خطر واکنش گسترده اسرائیل به ایران را از کشور «دفع کرد».

XS
SM
MD
LG