لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

رضا رسایی، متهم در پرونده کشته شدن یک مقام سپاه، اعدام شد


دیوان عالی کشور «بدون توجه به تمامی ایرادات و ابهامات موجود در پرونده»، درخواست اعاده دادرسی وکلای آقای رسایی را «فاقد شرایط قانونی» دانست
دیوان عالی کشور «بدون توجه به تمامی ایرادات و ابهامات موجود در پرونده»، درخواست اعاده دادرسی وکلای آقای رسایی را «فاقد شرایط قانونی» دانست

خبرگزاری قوه قضائیه می‌گوید رضا رسايی که به کشتن رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان «صحنه» متهم شده بود، اعدام شده است.

به گزارش خبرگزاری «میزان»، حکم اعدام غلامرضا رسایی که از آن به عنوان «قصاص» یاد کرده است، روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در زندان مرکزی کرمانشاه به اجرا درآمد.

رضا (غلامرضا) رسایی ۳۴ ساله و پیرو آیین یارسان به اتهام «مباشرت در قتل نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه»، از سوی شعبه دوم دادگاه کیفری کرمانشاه به اعدام محکوم شد و این حکم دی‌ماه پارسال در دیوان عالی کشور تایید شد.

یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق از دیگر احکام این شعبه علیه آقای رسایی بود.

«رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه» ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در جریان مراسم سالروز درگذشت خلیل عالی‌نژاد (از رهبران پیشین جامعه یارسان ) در شهرستان صحنه که به خشونت کشیده شد،‌ به قتل رسیده بود.

«مباشرت در ایراد جراحات عمدی غیرکشنده غیر منتهی به مرگ، تظاهر و قدرت‌‌نمایی با چاقو و همچنین اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» از دیگر اتهامات آقای رسایی بودند.

گزارش‌ها حاکی است که شعبه نخست دیوان عالی «بدون توجه به تمامی ایرادات و ابهامات موجود در پرونده»، درخواست اعاده دادرسی وکلای آقای رسایی را «فاقد شرایط قانونی» دانست.

برخی وکلا و کنشگران حقوق بشر در واکنش به موارد متعددی ازابهامات حقوقی موجود در پرونده رضا رسایی، از جمله «استناد به اعتراف اجباری متهمان پرونده علیه یکدیگر»، «نادیده‌انگاری عامدانه شهادت شماری از متهمان به نفع رضا رسایی» و «عدم توجه به نظر کارشناسی پزشکی قانونی»، اشاره کرده بودند.

یکی از همبندی‌های سابق رضا رسایی به رادیوفردا گفته که آقای رسایی به گفته خودش، زیر شکنجه ناچار به اعتراف به قتل نادر بیرامی شده است.

به گفته او، رضا رسایی به همبندی‌های خود گفته بود که هیچ نقشی در این قتل نداشته اما مجبور به اعتراف دروغ شده است و براساس همین اعتراف هم حکم اعدام برای او صادر شده است.

رضا رسایی سوم آذر ۱۴۰۱یعنی حدود یک ماه پس از واقعه، در شهریار بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده بود.

سازمان عفو بین‌الملل ۱۴ دی‌ماه پارسال درباره اجرای حکم اعدام آقای رسایی ابراز نگرانی کرده بود و خواستار توقف اجرای آن شد. این سازمان، حکم اعدام یاد شده را مرتبط با اعتراض‌های سراسری «زن، زندگی، آزادی» عنوان کرده بود.

XS
SM
MD
LG