لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

رادیو اروپای آزاد قرار دادن نام ایهار لوسیک در فهرست تروریستی بلاروس را محکوم کرد


رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی اقدام تازه حکومت الکساندر لوکاشنکو علیه ایهار لوسیک، خبرنگار بخش بلاروس این رسانه را محکوم کرد. حکومت بلاروس آقای لوسیک را که در این کشور زندانی‌ست به فهرست «تروریستی» خود اضافه کرده است.

لوسیک تابستان ۱۳۹۹ توسط عوامل حکومت بلاروس دستگیر و به اتهامات ساختگی نظیر «سازماندهی و تدارک اقداماتی علیه نظم عمومی» و «فراهم آوردن زمینه شورش» محاکمه شد.

پس از پنج ماه محاکمه پشت درهای بسته، دادگاه او را گناهکار شناخت و به ۱۵ سال زندان محکومش کرد. لوسیک از زمانی که دستگیر شده تحت انواع فشارهای شدید روحی و جسمانی قرار گرفته و در اعتراض به بازداشت و اتهامات علیه خود برای هفته‌ها دست به اعتصاب غذا زده است.

جیمی فلای، رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، گفت: «این حکم اضافی نشان‌دهنده سوءاستفاده فاحش از قدرت و اختیارات حکومت است و همچنین تاییدی‌ست بر رویکرد تحقیرآمیز رژیم لوکاشنکو نسبت به روزنامه‌نگارانی که حقیقت را افشا می‌کنند.»

وی افزود: «ما بر خواسته خود مبنی بر آزادی فوری ایهار از زندان اصرار داریم تا بتواند به نزد همسر و دختر خود برود.»

افزودن نام لوسیک به فهرست تروریستی دولت بلاروس آخرین نمونه از حملات رژیم لوکاشنکو به آزادی رسانه است. چندی پیش نیز آندری کوزنچیک، دیگر روزنامه‌نگار سرویس بلاروس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، به اتهام بی‌پایه تشکیل یا مشارکت در یک «سازمان افراط‌گرا» به شش سال زندان محکوم شد.

آله هروززیلوویچ نیز یکی از روزنامه‌نگاران سرویس بلاروس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی است که به اتهام «شرکت» در اعتراضات به یک سال و نیم زندان محکوم شد.

دولت بلاروس زمستان گذشته رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی را در فهرست «سازمان‌های افراط‌گرا» قرار داد. چند ماه قبل از آن نیز دفتر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در مینسک مورد حمله نیروهای امنیتی بلاروس قرار گرفت.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن/ک.خ
XS
SM
MD
LG