لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

مقام آمریکایی: ایران برای تأثیرگذاری در این دوره از انتخابات آمریکا فعال‌تر شده است


کارزار تبلیغاتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری، در ایالت مونتانا
کارزار تبلیغاتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری، در ایالت مونتانا

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا می‌گوید ایران تلاش‌های خود را برای تأثیرگذاری بر رأی‌دهندگان آمریکایی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره ایالات متحده افزایش داده است.

به گفته این مقام آمریکایی، جمهوری اسلامی ایران در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته فعال‌تر شده است.

این مقام که خبرگزاری رویترز به نام او اشاره‌ نکرده است، در عین حال روسیه را فعال‌ترین دشمن خارجی ایالات متحده دانسته که تلاش می‌کند بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز پنجم نوامبر تأثیر بگذارد، در حالی که چین بیشتر بر تأثیرگذاری بر سایر انتخابات‌ متمرکز است.

این مقام آمریکایی روز جمعه ۱۶ شهریور در یک نشست توجیهی با خبرنگاران گفت که آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در حال افزایش هشدارهای محرمانه به افرادی هستند که هدف عملیات‌ نفوذ خارجی قرار گرفته‌اند.

پیشتر و اواخر اردیبهشت ماه نیز آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در نشستی در سنای آمریکا اعلام کرد که روسیه، چین و ایران در تلاشند تا بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ تاثیر بگذارند.

او تاکید کرده بود که این کشورهای خارجی به‌طور فزاینده‌ای از شرکت‌های خصوصی به عنوان پوششی برای اجرای عملیات نفوذ در انتخابات آمریکا استفاده می‌کنند که ردیابی عاملان اصلی چنین اقداماتی را دشوارتر می‌کند.

به گفته خانم هاینز، تلاش‌های ایران برای تضعیف فضای سیاسی رقابتی ایالات متحده «به شدت تهاجمی است» و این احتمال را مطرح کرد که جمهوری اسلامی در این تلاش‌ها «از سرویس‌های اطلاعاتی خود و اینفلوئنسرهای آنلاین مستقر در ایران» برای پیشبرد این اقدامات استفاده می‌کند.

همزمان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در ماه‌های گذشته مسکو را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات از طریق نشر اطلاعات جعلی متهم کرده‌اند و دولت جو بایدن نیز اعلام کرده است که مجموعه اقدامات گسترده‌ای را به اجرا می‌گذارد تا از تاثیرگذاری روسیه بر انتخابات جلوگیری کند.

اما جلسه روز جمعه مقام آمریکایی با خبرنگاران پس از اعلام اتهام پولشویی در روز چهارشنبه علیه دو کارمند شبکه رسانه‌ای دولتی راشا تودی برگزار می‌شود.

دولت آمریکا می‌گوید علیه این دو کارمند راشا تودی اعلام جرم شده است و اف‌بی‌آی ده‌ها دامنه اینترنتی مورد استفاده کرملین برای پخش «اطلاعات غلط» را توقیف می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا دو کارمند این شبکه را متهم کرده که با استفاده از شرکت‌های صوری و هویت‌های جعلی، به یک شرکت در ایالت تنسی مبلغ ۱۰ میلیون دلار پرداخته‌اند تا ویدئوهایی با هدف تقویت اختلاف سیاسی در ایالات متحده تولید کنند.

وزارتخانه‌های خزانه‌داری و خارجه آمریکا نیز اقداماتی علیه این شبکه و سردبیر ارشد آن اعلام و آن‌ها را تحریم کرده‌اند.

همچنین مریک گارلند، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا، رسانه‌های دولتی روسیه را به مشارکت در کارزار انتشار اطلاعات غلط و پروپاگاندا متهم کرده است.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا نیز پیشتر به رویترز گفته بود که مسکو و تهران دوباره رویکرد سال‌های پیش را برای تأثیرگذاری در انتخاب آمریکا دارند و در حالی که جمهوری اسلامی در تلاش برای سوزاندن بلیت جمهوری‌خواهان است، کرملین می‌خواهد دموکرات‌ها را لکه‌دار کند.

با این حال نمایندگی ایران در سازمان ملل گفته است که «ایران هیچ هدف و فعالیتی برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا ندارد» و بخش عمده‌ای از این اتهامات را در چارچوب «عملیات روانی برای تحرک‌بخشی کاذب به کمپین‌های انتخاباتی» دانسته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG